مقایسه اثر ایمنی زایی نمک های آلومینیوم به عنوان ادجوانت در فرمولاسیون واکسن هپاتیت- ب نوترکیب

چکیده:
زمینه و هدف
نمک های آلومینیوم متداولترین ادجوانت ها در تهیه واکسن های انسانی و حیوانی هستند. دوادجوانت آلومینیوم فسفات و آلومینیوم هیدروکساید با بسیاری از آنتی ژن ها اثرات ایمونوادجوانتی خوبی نشان می دهند. این دو نمک ویژگی های فیزیکی و شیمیایی متفاوتی دارند که هر کدام را برای استفاده از آنتی ژن خاصی مناسب می کند. آنتی ژن سطحی ویروس هپاتیت ب (HBsAg) اپی توپ های آنتی ژنتیک فراوانی داشته که با مکانیسم تعویض لیگاند به ادجوانت های آلومینیوم اتصال می یابد.
روش بررسی
محلول حاوی HBsAg نو ترکیب جهت تهیه فرمولاسیونهای مختلف واکسن با ادجوانتهای آلومینیوم هیدروکساید (Alhydrogel) و آلومینیوم فسفات (Adju-Phos) از شرکت دارو پخش تهیه گردید. میزان پروتئین تام محلول به روش BCA، آنتی ژنیسیتی به روش الایزا و خلوص پروتئین HBs به روش SDA-PAGE سنجیده شد. در این تحقیق فرمولاسیونهای مختلف تهیه شده در آزمایشگاه از طریق داخل صفاقی به موشهای Balb/C تجویز گردید. پس از 28 روز خون گیری از قلب حیوانات و تهیه سرم، تعیین تیتر آنتی بادی ضد HbsAg به روش الایزا با استفاده از کیت مربوطه انجام شد.
یافته ها
این پژوهش نشان می دهد که در حیوانات مورد آزمایش در مقایسه با گروه منفی (محلول بدون آنتی ژن)، واکسن فرموله شده با ادجوانت آلومینوم فسفات (Adju-Phos) نسبت به ادجوانت آلومینیوم هیدروکساید (Alhydrogel) و حتی واکسن Engerix موجود در بازار دارویی اثر ایمنی زایی بیشتری ایجاد می نماید.
نتیجه گیری
اگرچه نتایج بیانگر توانایی ایمنی زایی بیشتر واکسن فرموله شده با ادجوانت آلومینیوم فسفات می باشد ولی آزمایشات تاییدی بعدی جهت ارزیابی های بیولوژیک لازم از نظر سودمندی- عوارض و همچنین پایداری دارویی و در نهایت امکان تولید و عرضه این فرمولاسیون جدید به عنوان واکسن ضد هپاتیت ضروری می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p416377 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!