تعیین گونه های کاندیدای غیرآلبیکنس از نمونه های بالینی بیماران مبتلا به کاندیدیازیس

چکیده:
زمینه و هدف
در سالهای اخیر به دنبال افزایش فاکتورهای مستعد کننده و افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی، عفونتهای فرصت طلب ناشی از گونه های کاندیدا نیز افرایش قابل ملاحظه ای یافته است. گرچه کاندیدا آلبیکنس به عنوان شایع ترین عامل کاندید یازیس حایز اهمین می باشد ولی گونه های دیگر کاندیدا از قبیل کاندیدا پاراپسیلوزیس، کاندیدا تروپیکالیس، کاندیدا گلابراتا، کاندیدا کروزه ای، کاندیدا گیلرموندی و کاندیدا کفایر نیز به دلیل مقاومت در برابر داروهای ضد قارچی اهمیت زیادی پیدا کرده اند، بنابراین بررسی و شناسایی گونه های کاندیدای غیرآلبیکنس مسبب کاندید یازیس ضروری بوده و آزمایشگاه های تشخیص طبی نیز نیازمند افزایش قابلیت های خود جهت تشخیص سریع این مخمرها می باشند.
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی توصیفی از ضایعات بیماران مشکوک به کاندید یازیس نمونه تهیه شد. آزمایش مستقیم و کشت بر روی نمونه های بیماران انجام گرفت. کلنی های مخمری جدا شده از بیماران با استفاده از روش های مختلف تشخیصی از قبیل کشت بر روی کورن میل آگار- توئین 80، کشت روی محیط کروم آگار و تست جذب قندها توسط کیت API 20C AUX تعیین هویت گردیدند.
یافته ها
از 304 کلنی مخمری جدا شده، 204 مورد کاندیدا آلبیکنس، 100 مورد کاندیدهای غیر آلبیکنس بودند. از کاندیداهای غیر آلبیکنس به ترتیب 35% کاندیدا پاراپسیلوزیس، 32% کاندیدا تروپیکالیس، 8% کاندیدا گلابراتا، 8% کاندیدا کفایر، 6% کاندیدا کروزه ای، 3% کاندیدا گیلر موندی، 3% کاندیدا فاماتا، 3% کاندیدا لوزیتانیا، 1% کاندیدا زیلانوئیدی و 1% کاندیدا هومیکولا تعیین هویت گردیدند که در بین آنها گونه پاراپسیلوزیس واجد بیشترین فراوانی بود. در این بررسی نمونه های بالینی از ضایعات مختلف بدن تهیه شده بود که بیشترین تعداد نمونه با 59 مورد مربوط به عفونت ناخن بود.
نتیجه گیری
نتایج این بررسی نشان می دهد که تشخیص نهایی و قطعی گونه های کاندیدا فقط براساس ویژگی های فنوتیپی مختلف ممکن بوده و استفاده از یک تست به تنهایی برای این منظور کافی نمی باشد. علاوه بر آن با توجه به اینکه حساسیت این ارگانیسم ها در مقابل داروهای ضد قارچی متغیر بوده و مشکلاتی را در درمان بیماران ایجاد می نماید، لذا بررسی و ارزیابی حساسیت دارویی کلیه کاندیداهای غیرآلبیکنس جدا شده از بیماران نسبت به داروهای ضد قارچی موجود در بازار دارویی ایران ضروری می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
38
لینک کوتاه:
magiran.com/p416378 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!