هیپرتانسیون داخل شکمی و سندرم کمپارتمان شکمی در بیماران جراحی بستری در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان امام خمینی در سال 1383

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سندرم کمپارتمان شکمی ناشی از افزایش حاد و پیشرونده فشار داخل شکمی است که بر ارگانهای حیاتی اثر سو دارد. این مطالعه به بررسی میزان بروز، سیر بالینی و عوامل مستعد کننده هیپرتانسیون داخل شکمی و سندرم کمپارتمان شکمی در بیماران جراحی در بخش مراقبتهای ویژه می پردازد.
روش بررسی
فشار مثانه در بیماران با مشکلات شکمی که در طول یکسال در بخش مراقبتهای ویژه بستری گردیدند، اندازه گیری شد. فشار مثانه بیش از 20cmH2O بعنوان هیپرتانسیون داخل شکمی در نظر گرفته شد. در صورتیکه این فشار همراه با اختلال عملکرد ارگانهای مختلف از جمله حجم ادرار کمتر از 0.5ml/kg/h، فشار اوج راه هوایی بیش از 50cmH2O و یا ضریب هوروویتز کمتر از 150 تور بود، تشخیص و سندرم کمپارتمان شکمی مطرح می گردید. اطلاعات تمام بیماران با هیپرتانسیون داخل شکمی و سندرم کمپارتمان شکمی جمع آوری شد.
یافته ها
353 بیمار شامل 165 بیمار لاپاراتومی الکتیو و 188 بیمار اورژانس شکمی (و ترومایی) بررسی شدند. میزان بروز هیپرتانسیون داخل شکمی و سندرم کمپارتمان شکمی 2 و 1 درصد بود. میانگین فشار داخل شکمی در این هفت بیمار 29.8cmH2O بود. هیچ موردی از افزایش فشار داخل شکمی پس از لاپاراتومی الکتیو (165) و همچنین پس از بستن موقتی شکم در بیماران اورژانسی مشاهده نشد. نمره آپاچی II، فشار اوج راه هوایی و کمبود باز در بیماران با افزایش فشار داخل شکمی به طرز معنی داری بالا بود. هیچ یک از سه بیمار مبتلا به سندرم کمپارتمان شکمی تحت لاپاراتومی دکامپرسیو قرار نگرفتند. میزان مرگ و میر در بیماران با افزایش فشار داخل شکمی (85%)، بصورت معنی داری بیش از کل جمعیت مورد مطالعه بود.
نتیجه گیری
بدلیل میزان بروز کم، اندازه گیری روتین فشار داخل شکمی فقط در بیماران پرخطر توصیه می گردد. بستن موقتی جدار شکم می تواند از ایجاد هیپرتانسیون داخل شکمی و سندرم کمپارتمان شکمی در بیماران پرخطر پیشگیری کند. میزان بالای مرگ و میر در بیماران با فشار داخل شکمی افزایش یافته، دیده می شود. جراحان باید با جنبه های مختلف هیپرتانسیون داخل شکمی و سندرم کمپارتمان شکمی بخصوص با لاپاراتومی دکامپرسو زودرس آشنا باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
76
لینک کوتاه:
magiran.com/p416383 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!