ارزیابی فرآیند انجام تست پاپ اسمیر در مراکز بهداشتی درمانی شهرکرد، در سال 1384

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

تست پاپ اسمیر یک روش غربالگری موثر جهت بررسی تغییرات سلولی دهانه رحم قبل از تبدیل به سرطان مهاجم دهانه رحم است. این مطالعه با هدف ارزیابی فرآیند انجام تست پاپ اسمیر توسط ماماها و مقایسه میزان کافی بودن نمونه، کیفیت سیتولوژی نمونه و دقت تشخیصی در گزارش سیتولوژیست و پاتولوژیست و توافق این گزارشات انجام شد.

روش بررسی

در یک مطالعه توصیفی– تحلیلی در بهار و تابستان 1384، 160 فرآیند پاپ اسمیر از مراکز بهداشتی درمانی شهر شهرکرد به صورت تصادفی انتخاب و به وسیله چک لیست استاندارد، عملکرد ماماها در خصوص نحوه شرح حال گیری و نحوه انجام تست پاپ اسمیر ارزیابی گردید. همچنین به طور تصادفی 360 نمونه پاپ اسمیر را که قبلا توسط سیتولوژیست گزارش شده بود توسط پاتولوژیست مشاهده و میزان توافق بین گزارشات پاتولوژیست و سیتولوژیست (بر اساس دستورالعمل کشوری گزارش سیتولوژی زنان) به کمک آزمون آماری ضریب توافق کاپا محاسبه گردید.

یافته ها

در زمینه شرح حال گیری از بیمار 96.15% عملکرد ماماها خوب و 3.85% موارد عملکرد ضعیف وجود داشت. در زمینه نحوه گرفتن نمونه پاپ اسمیر 88.72% عملکرد ماماها خوب و در11.28% موارد عملکرد ضعیف بود. در گزارش پاتولوژیست فراوانی کافی بودن نمونه ها 85.5%، عفونت ها 3.3%، التهاب 64.4% و ناهنجاری سلول اپی تلیال 0.83% بود. توافق معنی داری بین گزارش سیتولوژیست و پاتولوژیست وجود داشت (p<0.05).

نتیجه گیری

کیفیت انجام تست و تشخیص نمونه ها قابل قبول است. اما همچنان توجه بیشتر به بهبود عملکرد ماماها و نظارت بر عملکرد سیتولوژیست ها توصیه می گردد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
16
لینک کوتاه:
magiran.com/p422858 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!