بررسی آگاهی و نگرش زنان باردار نسبت به تعالیم بهداشتی اسلام در دوران بارداری و شیردهی در مراجعین به مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1384

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بارداری و شیردهی فیوضی هستند خدادادی که از لذت بخش ترین دوران های زندگی یک زن محسوب می گردند. در این میان آیین حیات بخش اسلام، توصیه های ارزشمندی برای زنان باردار و شیرده به جهت داشتن نسلی سالم با تمام ابعاد جسمی، عاطفی، روانی، اجتماعی و معنوی صادر نموده است. این پژوهش با هدف تعیین میزان آگاهی و نگرش زنان باردار نسبت به تعالیم بهداشتی اسلامی در دوران بارداری و توصیه های بهداشتی اسلام در دوران شیردهی انجام شده است.
روش بررسی
در یک مطالعه توصیفی- تحلیلی 300 زن باردار مراجعه کننده به 6 مرکز منتخب بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. اطلاعات توسط پرسشنامه خود ساخته مشتمل بر3 قسمت مشخصات فردی، آگاهی و نگرش جمع آوری گردید. اطلاعات حاصله با استفاده از آزمون های آماری کای دو، ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
از نظر سطح آگاهی نسبت به تعالیم بهداشتی اسلام در دوران بارداری، 20.6 درصد خوب، 64.7 درصد متوسط و 14.7 درصد ضعیف و در دوران شیردهی 6.3 درصد خوب، 77 درصد متوسط و 16.7 درصد ضعیف بودند. از نظر نوع نگرش 68.3 درصد نگرش مثبت و 31.7 درصد از نگرش منفی در دوران بارداری و 64 درصد نگرش مثبت و 36 درصد دارای نگرش منفی نسبت به این توصیه ها در دوران شیردهی برخوردار بودند. در ضمن آگاهی نسبت به تعالیم بهداشتی اسلام در دوران بارداری با میزان تحصیلات و در دوران شیردهی با میزان تحصیلات و تعداد حاملگی ارتباط مستقیم معنی دار داشت (p<0.01). همچنین بین نوع نگرش نسبت به تعالیم بهداشتی اسلام در دوران بارداری و میزان تحصیلات ارتباط معکوس معنی دار و با تعداد حاملگی ارتباط مستقیم و در دوران شیردهی با تعداد حاملگی ارتباط مستقیمی مشاهده شد (p<0.05).
نتیجه گیری
با توجه به آگاهی متوسط و نگرش مثبت اکثریت نمونه ها و تاثیر انکار ناپذیر نیروی مذهب بر ارتقا سلامت توصیه می شود مسوولین بهداشتی ترتیبی اتخاذ نمایند تا برنامه های مراقبتی مادران باردار با? تعالیم اسلامی همراه و کادر بهداشتی درمانی? نیز در آموزش های خود به این امر مهم توجه بیشتری مبذول نمایند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
magiran.com/p422859 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!