منشاء غلظت بالای فلوئوراید در آب های زیرزمینی گدازه هیا بازالتی دشت های بازرگان- پاکدشت و تاثیر نامطلوب آن بر سلامتی اهالی منطقه

پیام:
چکیده:
گدازه های بازالتی منطقه ماکو از گسترده ترین بازالت های کواترنری منطقه شمال غرب ایران است که توسط جریان گدازه های بازالتی مربوط به جدیدترین مرحله آتشفشانی کوه های آرارات تشکیل یافته است. مهم ترین بخش این گدازه ها از دامنه های شرقی و جنوبی آرارات وارد بستر رودخانه ساری سو شده و به دشت بازرگان رسیده است، که بعد از پوشانیدن قسمت عمده ای از این دشت، مسیر خود را تغییر داده و از طریق دره غرب شهرستان ماکو وارد مسیر رودخانه زنگمار شده و از طریق این رودخانه وارد دشت پلدشت گردیده است. این سنگ های سخت غیر کربناته در اکثر مناطق دشت روی آبرفت مسیل ها و رودخانه های قدیمی را پوشانیده و با همدیگر آبخوان خوبی را تشکیل داده اند. غلظت فلوئوراید اندازه گیری شده در آب این آبخوان بیش از حد مجاز جهانی (1.5 میلی گرم بر لیتر) می باشد. تمامی اهالی روستاها و شهرهایی که آب آشامیدنی آنها فقط از چشمه ها و چاه های بازالتی منطقه تامین می شود به بیماری فلوئورسیس دندان و احتمالا به فلوئورسیس اسکلتی مبتلا هستند. در این تحقیق جهت تعیین منشا فلوئوراید بالا در آب زیرزمینی مناطق بازالتی علاوه بر تهیه 11 عدد مقطع نازک از گدازه های بازالتی منطقه و مطالعه میکروسکوپی آنها، در سه نوبت نمونه های آب از چشمه های بازالتی و از رودخانه ها (در محل ورود به منطقه) تهیه و مورد آنالیز شیمیایی قرار گرفته اند. از بررسی این آنالیزهای شیمیایی و پتروگرافی مقاطع نازک بازالت ها چنین نتیجه گیری می شود که فلوئوراید با غلظت بالا از طریق مسیر رودخانه ساری سو از خاک ترکیه وارد منابع آب منطقه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p424056 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!