بررسی مقاومت آنتی بیوتیکی درکودکان مبتلا به مننژیت حاد باکتریال با استفاده از روش E-Test

پیام:
چکیده:
هدف
درمان مناسب مننژیت باکتریال خصوصا در کودکان به علت مقاومت های دارویی به وجود آمده، امری مهم و خطیر می باشد و دانستن این مقاومت های دارویی در کشور با تعیین حداقل غلظت مهارکننده آنتی بیوتیک های مورد استفاده در درمان مننژیت ها به روش کمی و دقیق E-Test کاملا ضروری و عملی است. هدف در این مطالعه تعیین حداقل غلظت مهارکننده آنتی بیوتیک های مورد استفاده در درمان مننژیت حاد باکتریال کودکان بعد از دوران نوزادی بستری در بیمارستان مرکز طبی کودکان طی سال های 1382-1384 می باشد.
روش مطالعه
در این مطالعه که به صورت بررسی مقطعی و از نوع توصیفی، تحلیلی می باشد، میزان تعیین حساسیت آنتی بیوتیکی جرم های جدا شده از کشت مایع مغزی نخاعی یا خون بیماران مبتلا به مننژیت باکتریایی به روش کمی E-test تعیین شده و با روش کیفی دیسک دیفیوژن مقایسه شده است.
یافته ها
میزان مقاومت آنتی بیوتیکی در دو جرم هموفیلوس آنفلوانزا تیپ b و استرپتوکوک پنومونیه جدا شده از مجموع 30 مورد مننژیت باکتریال بدین صورت می باشد: در ده مورد هموفیلوس آنفلوآنزای تیپ b مقاومت به آمپی سیلین 90%، کوآموکسی کلاو 10%، کلرامفنیکل 40%، سفالوسپورین های نسل سوم (سفتریاکسون و سفوتاکسیم) صفر درصد و کوتریموکسازول 100% دیده شد. و در بیست مورد استرپتوکوک پنومونیه مقاومت به پنی سیلین 35%، کلرامفنیکل 10%، سفالوسپورین های نسل سوم (سفتریاکسون، سفوتاکسیم) 5%، ونکومایسین صفر درصد، ریفامپین 10% و کوتریموکسازول 60% دیده شد. ولی مقایسه نتایج دو روش آنتی بیوگرام E-Test و دیسک دیفیوژن اختلاف معنی داری در نتایج این دو روش دیده نشد.
نتیجه گیری
الگوی مقاومت دارویی در مورد دو جرم میکروبی شایع عامل مننژیت در این مطالعه با الگوی مقاومت های دارویی کشورهای دیگر تا حدود زیادی مطابقت دارد. لذا بنظر می رسد ترکیب آمپی سیلین و کلرامفنیکل که سالیان دراز بعنوان داروی اولیه در درمان مننژیت بکار می رفته است ترکیب مناسبی نبوده و انتخاب سفالوسپورین های نسل سوم به تنهایی یا همراه وانکومایسین ترکیب مناسب تری می باشد. بنابراین نیاز به مطالعات بیشتر در این زمینه در کشور احساس می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
149
لینک کوتاه:
magiran.com/p427287 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!