بررسی مقایسه ای تحرک و بقای اسپرم های منجمد - ذوب شده درون اپی دیدیم و مقایسه ی آن با اسپرم های منجمد - ذوب شده در خارج اپی دیدیم موش سفید آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
روش های مختلف انجمادی به کاررفته جهت نگهداری اسپرماتوزوا، میزان تحرک و زنده ماندن آن ها را کاهش می دهد که یکی از علل آن را، تماس مستقیم اسپرم با محلول انجمادی می دانند. به همین دلیل در این مطالعه نقش اپی دیدیم در جلوگیری از تماس مستقیم اسپرم با محلول انجمادی طی فرآیند انجماد- ذوب از طریق مقایسه متغیرهای تحرک و بقای اسپرم قبل و بعد از عمل انجماد- ذوب مورد مطالعه قرار گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه قسمت دمی اپی دیدیم سمت راست 30 سرموش سوری نژاد (NMRI) به روش شیشه ای منجمد شدند اما اسپرم های اپی دیدیم سمت چپ استخراج و به مدت یک ساعت در دمای 37 درجه سانتی گراد و غلظت 5 درصد Co2 قرارداده شدند و تحرک و بقای آن ها به عنوان گروه شاهد بررسی گردید. باقی مانده اسپرم ها به لوله اپندورف 1.5 میلی لیتری محتوی محلول انجمادی (رافینوز 18 درصد و شیرخشک بدون چربی 3 درصد) منتقل گردیده و منجمد شدند. بعد از 48 ساعت هردو نوع نمونه منجمد شده، ذوب شدند و تحرک و بقای اسپرم ها ارزیابی شد. برای نمونه اپی دیدیم به این صورت عمل شد که نمونه ها پس از استخراج از تانک نیتروژن و شست وشو در محیط کشت اسپرم درون اپی دیدیم منجمد- ذوب شده استخراج و در ادامه، مشابه روش بالا عمل شد. جهت آنالیز داده ها از آزمون های (ANOVA) و(Tukey) استفاده شد.
یافته ها
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که بین میزان بقای اسپرم های منجمد- ذوب شده در داخل اپی دیدیم (7.08± 9.97) و خارج از اپی دیدیم (7.86±34.67) به طور معنی داری اختلاف وجود دارد (P<0.05). هم چنین حرکت رو به جلوی اسپرم های منجمد شده درون اپی دیدیم (صفر) و حرکت رو به جلو ی اسپرم های خارج از اپی دیدیم (3.55±3.29) محاسبه شد که اختلاف بین دو گروه معنی دار نبود. تحرک در جای اسپرم ها در دوگروه داخل و خارج اپی دیدیم به ترتیب برابر94 /4 ± 78/ 6 و 37/ 10 ± 29.21 بود. آنالیز آماری انجام شده نشان داد که بین این دو گروه اختلاف معنی داری وجود دارد (P<0.05).
نتیجه گیری
به نظر می رسد که اپی دیدیم طی فرآیند انجماد- ذوب اثر محافظتی روی اسپرم نداشته است. با این وجود برای رسیدن به نتایج دقیق تر مطالعات و تحقیقات بیشتری باید انجام شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p431689 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!