آیا یوگا در احساس سلامتی مؤثر است؟

پیام:
چکیده:
مقدمه
یوگا به معنی وحدت جسم و روان از 3 تا 5 هزار سال پیش به عنوان طب سنتی مشرق زمین مورد استفاده بوده و اخیرا بعنوان طب مکمل و جایگزین در درمان بیماری ها در کشورهای غربی نیز بکار گرفته شده و مطالعات بسیار زیادی در مورد نحوه عملکرد فیزیولوژیک و اثرات مثبت آن در بیماری ها و اختلالات سلامتی انجام شده است. مطالعه حاضر برای اولین بار در ایران با هدف ارزیابی اثرات تمرینات یوگا در سلامت جسمی، روانی و اجتماعی صورت پذیرفته است.
روش کار
مطالعه از نوع شبه تجربی م یباشد که در 107 نفر از داوطلبان شرکت در کلاسهای یوگا (44 مرد و 63 زن) با میانگین سنی 34 سال (انحراف معیار 7) در مرکز انجمن یوگا استان فارس انجام گردیده است. داوطلبان قبل از تمرینات را تکمیل و به مدت 6 ماه هفت های 2 روز در کلاسهای یوگا شرکت نمودند. پس از اتمام دوره، SF- یوگا، پرسشنامه های 36 SPSS و نرم افزار 11 One Way ANOVA، Paired t-test دوباره پرسشنامه را تکمیل نمودند. داده ها با کمک آزمونهای 0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. / و با در نظر گرفتن سطح معنی داری کمتر از 05
نتایج
در این مطالعه، بهبودی معنی دار از نظر آماری در تمامی ابعاد 8 گانه مربوط به سنجش سلامت فیزیکی، روانی و که قبلا روایی و SF- اجتماعی و نیز خلاصه مؤلف ه های سلامت کلی جسمی و سلامت کلی روانی موجود در پرسشنامه 36 پایایی آن مشخص شده است، ملاحظه گردید. این بهبودی سطح سلامت در تمام گروه های سنی، در هر دو جنس و در همه سطوح تحصیلی دیده شد و اختلاف معن یدار آماری بر حسب سن، جنس و سطح تحصیلات بدست نیامد.
نتیجه گیری
همانگونه که در سایر مطالعات گزارش شده است، یوگا به عنوان تمرینات ذهنی، روانی و جسمی قادر است احساس سلامت افراد را بهبود بخشد. نویسندگان برای نتیجه گیری قطعی تر، انجام مطالعات تجربی شاهددار را در آینده پیشنهاد م یکنند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
243
لینک کوتاه:
magiran.com/p431926 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!