بررسی تاثیر آموزش مراقبت از خود در بکارگیری روش های مقابله نوجوانان مبتلا به تالاسمی

پیام:
چکیده:
مقدمه
تالاسمی همانند بسیاری از بیماری های مزمن، نوجوانان را بطرف مشکلات روانی اجتماعی سوق می دهد. جهت مقابله با بیماری ها شرکت بیمار در امر مراقبت از خود و آموزش مهارتهای مقابل های بسیار مفید می باشد. هدف از این مطالعه تاثیر آموزش در بکارگیری روش های مقابله در نوجوانان مبتلا به تالاسمی است.
روش کار
این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی با استفاده از پرسشنامه مشخصات فردی و فرم استاندارد سنجش روش های مقابله ای جالویس با نمونه گیری تصادفی 80 نفر از نوجوانان مبتلا به تالاسمی بر اساس معیارهای پژوهش از مرکز تالاسمی بیمارستان امیرکلاء انتخاب گردیده و به دو گروه شاهد و آزمون (هر گروه 40 نفر) تقسیم شدند. مداخله در این پژوهش آموزش مراقبت از خود بوده که جلساتی از آموزش عملی و نظری به مدت 45 دقیقه در 5 جلسه در طی سه هفته که قسمتی از محتوای آموزشی بصورت تک نفره (تزریق دسفرال) و بقیه محتوای آموزشی بصورت گروه های 5 نفره برای گروه آزمون برگزار گردید و اطلاعات در مورد بکارگیری روش های مقابله ای مشکل مدار و هیجان مدار از هر دو گروه شاهد و آزمون قبل و بعد از مداخله جمع آوری گردید.
نتایج
بین میانگین های نمرات روش های مقابل های مشکل مدار و هیجان مدار دو گروه قبل و بعد از آموزش اختلاف معنی دار وجود نداشت ولی در گروه آزمون از روش های مقابله مشکل مدار به میزان بیشتر استفاده شد. همچنین روش های. (P<0/ مقابله مشکل مدار با تزریق منظم دسفرال ارتباط معنی دار داشت (001
نتیجه گیری
این بررسی نشان می دهد که تغییر روش های مقابله ای بعد از آموزش نیاز به زمان دارد تا رفتار خاص در فرد بصورت عادت در آید. لذا توصیه می شود جهت ارزیابی اثر آموزش بر روش های مقابله ای بیش از سه ماه فاصله زمانی داشته باشد
زبان:
فارسی
در صفحه:
265
لینک کوتاه:
magiran.com/p431929 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!