مقایسه دو روش سنجش کمی و کیفی β-hCG ترشحات سرویکوواژینال در تشخیص پارگی پیش از موعد پرده های جنینی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پارگی زودرس پرده های جنینی (PROM) به پارگی پرده های جنینی در هر زمان از بارداری قبل از شروع دردهای زایمانی اطلاق می شود که در 25-2% بارداری ها رخ می دهد. با توجه به عوارضی مانند زایمان زودرس و مرگ های حول و حوش زایمان ناشی از پارگی پیش از موعد پرده های جنینی (PROM) اهمیت تشخیص درست و به موقع آن و نیز نتایج مثبت و منفی کاذب بالای روش های تشخیصی موجود، این تحقیق با هدف مقایسه قدرت تشخیصی دو روش سنجش کمی و کیفی b-hCG ترشحات سرویکوواژینال در تشخیص PROM در زنان باردار مراجعه کننده به بیمارستان ولیعصر (عج) شهرستان زنجان در سال 1385 انجام گرفت.
روش بررسی
تحقیق از نوع مورد شاهدی بر روی نمونه های ترشحات اندوسرویکال 86 خانم باردار تک قلو بین هفته 14 تا 41 بارداری انجام شد. به منظور گردآوری اطلاعات، از یک فرم جهت ثبت مشخصات دموگرافیک و تاریخچه بارداری و نیز چک لیست مشاهدات جهت ثبت نتایج حاصل از معاینه با اسپکولوم، آزمون فرن، نیترازین و نتایج آزمون های b-hCG استفاده شد. از بین زنان مراجعه کننده با شکایت آبریزش، نمونه های پژوهش در دو گروه 43 نفری شامل گروه پارگی قطعی پرده های جنینی با مشاهده مستقیم توسط اسپکلوم (+)، آزمون فرن (+) و آزمون نیترازین (+) و گروه شاهد با مشاهده مستقیم توسط اسپکلوم (-)، آزمون فرن (-) و آزمون نیترازین (-) که از نظر هفته بارداری همسان شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. سپس نمونه ترشحات فورنیکس خلفی واژن با ml5 نرمال سالین استریل تهیه و با روش الایزا سطح b-hCG اندازه گیری شد علاوه بر این با نوار یک مرحله ای کیفی b-hCG مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج
میانگین مقدار b-hCG ترشحات سرویکوواژینال در گروه PROM، mIU/ml 6/118±60/250 و در گروه شاهد mIU/ml6/10±2/6 به دست آمد. با تعیین حد آستانه ای mIU/ml32/22 با استفاده از منحنی ROC حساسیت تست الیزا در تشخیص پارگی پیش از موعد پرده های جنینی 3/95%، ویژگی آن 7/97%، ارزش اخباری مثبت آن 6/97%، ارزش اخباری منفی آن 5/95% و صحت آن 96% به دست آمد. نوار تک مرحله ای در 42 نفر (7/97%) از گروه PROM و 5 نفر (6/11%) از گروه کنترل مثبت بود، در نتیجه حساسیت، ویژگی، ارزش یشگویی مثبت و منفی و صحت سنجش کیفی b-hCG ترشحات سرویکوواژینال با نوار تک مرحله ای به ترتیب: 7/97%، 4/88%، 4/89%، 5/97% و 93% به دست آمد. به نظر می رسد دو روش سنجش کمی و کیفی b-hCG ترشحات سرویکوواژینال با ضریب کاپا 86/0 از توافق خیلی خوبی برخور باشند.
نتیجه گیری
به نظر می رسد دو روش سنجش کمی و کیفی ßHCG ترشحات سرویکوواژینال می توانند به عنوان روش هایی جدید، سریع و مطمئن جهت تشخیص PROM به خصوص در موارد مشکوک مورد استفاده قرار گیرند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
30
لینک کوتاه:
magiran.com/p434406 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!