بررسی ارتباط رضایت جنسی و افسردگی بین زوجین بارور و نابارور

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
برخی مطالعات، افسردگی، استرس، پایین بودن اعتماد به نفس و نارضایتی جنسی را پیامدهای روانشناختی ناباروری معرفی می نمایند. افسردگی و کاهش رضایت جنسی ممکن است نقش چشمگیری در زندگی افراد نابارور، پیگیری روند درمانی و امید به آینده آنها داشته باشند. این پژوهش با هدف مقایسه افسردگی و رضایت جنسی بین زوجین بارور و نابارور مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی الزهراء تبریز در سال 1385 انجام گرفت.
روش بررسی
این مطالعه از نوع توصیفی مقایسه ای بود، که در آن میزان اسردگی و رضایت جنسی در 150 زوج نابارور با 150 زوج بارور انتخاب شده به روش نمونه گیری آسان (در دسترس)، مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه ای مشتمل بر سه بخش مشخصات فردی اجتماعی، مقیاس سنجش افسردگی بک و پرسشنامه استاندارد رضایت جنسی لارسون، صورت گرفت. داده های حاصل از مطالعه، به وسیله روش های آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار)، آزمون رابطه (c2، ضریب همبستگی) و آزمون t برای مقایسه میانگین گروه های مستقل و جفت شده و آنالیز واریانس یک طرفه و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 14 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. p کمتر از 05/0معنی دار در نظر گرفته شد.
نتایج
اختلاف امتیاز افسردگی بین مردان و زنان دو گروه نابارور و بارور از نظر آماری معنی دار بود. اما تفاوت آماری معنی داری از نظر رضایت جنسی در مردان نابارور و بارور و نیز در زنان دو گروه مشاهده نشد. میانگین امتیاز افسردگی در زنان نابارور نسبت به همسرانشان بیشتر بود. اما میانگین امتیاز رضایت جنسی بین مردان و زنان نابارور اختلاف آماری چشمگیری نداشت. بین میزان رضایت جنسی و افسردگی همبستگی معنی دار منفی وجود داشت.
نتیجه گیری
افراد نابارور نیازمند درمان و نیز مراقبت دقیق از نظر مسایل روحی و روانی هستند. حضور فعال زن و شوهر در طی روند درمان و همچنین حضور متخصصان روانپزشکی و روانشناسی در حل مشکلات عاطفی-روانی زوجین بسیار مهم است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
52
لینک کوتاه:
magiran.com/p434450 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!