بررسی تاثیر آموزش بهداشت بر آگاهی و نگرش زنان باردار در زمینه سزارین

پیام:
چکیده:
مقدمه
سزارین یکی از اعمال جراحی است که در بسیاری از موارد از مرگ مادر و نوزاد جلوگیری می کند. در سال های اخیر افزایش قابل توجهی در میزان سزارین های غیر ضروری دیده میشود.لذا هدف از این مطالعه تعیین تاثیر آموزش در آگاهی، نگرش و عملکرد زنان باردار نسبت به سزارین غیر ضروری یا انتخابی میباشد.
مواد وروش ها
در این پژوهش که یک مطالعه نیمه تجربی است تعداد 54 مادر باردار نخست زا که در هفته 28 تا 32حاملگی قرار داشتند به طور تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. نمونه های مورد نظر از میان مراجعه کنندگان به مرکز بهداشتی در مانی سجاد اصفهان انتخاب شدند. در مرحله اول میزان آگاهی و نگرش آنان نسبت به سزارین انتخابی سنجیده شد سپس گروه آزمون به طریقه بحث گروهی در زمینه مزایای زایمان طبیعی و عوارض سزارین انتخابی آموزش دیدند. پس از گذشت 6 هفته مجددا میزان آگاهی ونگرش هر دو گروه سنجیده شد و نوع زایمان آنها ثبت گردید.اطلاعات با پرسشنامه، مصاحبه ومراجعه به پرونده های بهداشتی جمع آوری و با استفاده از آزمونهای اسپیرمن و پیرسون مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش: یافته های پژوهش نشان داد که بیشتر حاملگی ها(8/77%) خواسته بود ونیز بیشتر زنان باردار(67%) به زایمان به روش سزارین ابراز تمایل کرده بودند. قبل از مداخله اختلاف معنی داری میان آگاهی و نگرش گروه شاهد و آزمون وجود نداشت اما پس از مداخله آموزشی بین سطح آگاهی و نگرش دو گروه تفاوت معنی داری دیده شد، گروه آزمون آگاهی ونگرش مثبت بیشتری نسبت به زایمان طبیعی نشان دادند.از نظر عمل کرد نیز انجام سزارین بدون دلیل پزشکی در گروه آزمون به طور معنی داری کمتر از گروه شاهد بود. نتیجه گیری نهایی: آموزش به طریق بحث گروهی می تواند سطح آگاهی زنان باردار را ارتقا بخشیده و نگرش آنان را نسبت به زایمان طبیعی و سزارین اصلاح و میزان سزارین بدون دلیل پزشکی را کاهش دهد. زنان آگاه و آموزش دیده سزارین را تنها به عنوان یک فوریت پزشکی می پذیرفتند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
40
لینک کوتاه:
magiran.com/p438290 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!