گزارش یک مورد نارسایی حاد کلیه بدون علت مشخص در کودک مبتلا به سندرم نفروتیک ایدیوپاتیک

پیام:
چکیده:
مقدمه
نارسایی حاد کلیه در کودکان مبتلا به سندرم نفروتیک ایدیوپاتیک یک عارضه نادر است. علل نارسایی حاد کلیه در زمینه سندرم نفروتیک ایدیوپاتیک شامل هیپوولمی شدید، نکروز توبولر حاد کلیه، نفریت بافت بینابینی، ترومبوز دو طرفه وریدهای کلیه، عفونت های سیستمیک و پیلونفریت حاد می باشد. هنگامی که بعد از بررسی کامل علت مشخصی برای نارسایی حاد کلیه در سندرم نفروتیک پیدا نشود، اصطلاح نارسایی حاد کلیه ایدیوپاتیک (IARF) به کار برده می شود. در مورد پدیده مذکور گزارش های بسیار محدودی وجود دارد.
معرفی مورد: بیمار دختر 11 ساله ای است که از یک سال قبل تحت عنوان سندرم نفروتیک Minimal change (در بیوپسی کلیه) مقاوم به کورتیکواستروئید و سیکلوفسفامید تحت درمان سیکلوسپورین قرار داشته است و در پی گیری بهبودی نسبی پیدا کرده بود. وی به طور ناگهانی با نارسایی حاد کلیه مراجعه کرد و سیر نارسایی حاد کلیه پیشرونده و برگشت ناپذیر بوده است.
بحث: IARF در سندرم نفروتیک یک پدیده نادر است و گزارش های بسیار محدودی در این خصوص وجود دارد. عوامل مستعدکننده مطرح شامل پریتونیت حاد، هیپوولمی و ادم شدید انتراستیسال، انسداد توبولی، تغییر در نفوذپذیری گلومرولی، عوارض دارویی و... می باشد. در بیمار مورد گزارش علت قابل توجیه برای نارسایی حاد کلیه پیدا نشد و بنابر یافته های بالینی و آسیب شناسی IARF قابل طرح است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
287
لینک کوتاه:
magiran.com/p439155 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!