بررسی نقش گیرنده های گلوکوکورتیکوئیدی ناحیه پشتی هیپوکمپ بر تثبیت حافظه فضایی بلندمدت در رت

پیام:
چکیده:
مقدمه
شواهد بسیاری نشان می دهند که گلوکوکورتیکوئیدهای ترشح شده از قشر غدد فوق کلیه در طی حالات هیجانی بر ذخیره حافظه اثر می گذارند. وجود گیرنده های گلوکوکورتیکوئید با تراکم بالا در ناحیه پشتی هیپوکمپ احتمال نقش آنها را در ذخیره حافظه در این ناحیه مطرح می سازد. هدف از این تحقیق، بررسی اثر تعدیل فعالیت گیرنده گلوکوکورتیکوئید در ناحیه پشتی هیپوکمپ بر ذخیره حافظه فضایی و تثبیت اطلاعات تازه آموخته شده در مدل یادگیری ماز آبی موریس است.
مواد و روش ها
موش های نر نژاد لانگ ایوانز (Long -Evans) با وزن 280 تا320 گرم در این مطالعه استفاده شدند. ابتدا روی ناحیه پشتی هیپوکمپ موش ها به صورت دو طرفه کانول راهنما قرار داده شد. یک هفته بعد، موش با به کارگیری مدل ماز آبی موریس برای یادگیری فضایی، آموزش داده شد. بلافاصله و در زمان های 60 و 120 دقیقه بعد از آموزش، دگزامتازون (1/0 میکروگرم در 6/0 میکرولیتر به ازای هر طرف) به عنوان آگونیست یا RU 38486 (3 نانوگرم در 6/0 میکرولیتر به ازای هر طرف) به عنوان آنتاگونیست گیرنده گلوکوکورتیکوئید به صورت دو طرفه و به طور روزانه به داخل هسته فوق تزریق شد. برای ارزیابی حافظه فضایی از دو ملاک استفاده شد: 1 مدت زمانی که طول می کشید تا حیوان صفحه پلکسی گلاس را پیدا کند (Escape Latency، EL). 2 مسافتی که حیوان برای پیدا کردن صفحه پلکسی گلاس طی می کرد. (Lenght of Distances، LD).
یافته ها
نتایج نشان می دهد که تزریق آگونیست گلوکوکورتیکوئید بلافاصله و تا 60 دقیقه پس از آموزش، به طور قابل توجهی ذخیره حافظه فضایی را افزایش می دهد (01/0p<). برعکس، تزریق آنتاگونیست گلوکوکورتیکوئید به طور معنی دار ذخیره حافظه فضایی را کاهش می دهد (01/0p<). تزریق داروها 120 دقیقه بعد از آموزش اثرمعنی داری بر تثبیت حافظه فضایی نداشت.
نتیجه گیری
یافته های فوق نشان می دهد که فعال شدن گیرنده های گلوکوکورتیکوئید ناحیه پشتی هیپوکمپ در رت نقش مهمی در روند تثبیت اطلاعات تازه آموخته شده فضایی حداقل تا 60 دقیقه بعد از آموزش دارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p439429 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!