غلظت رتینول سرم و رابطه آن با شاخص های کنترل متابولیک در کودکان مبتلا به دیابت نوع 1

پیام:
چکیده:
مقدمه
گزارش هایی از کاهش سطح رتینول سرم و افزایش همزمان رتینیل استر در نسج کبدی در مبتلایان به دیابت نوع یک منتشر شده است. بدین ترتیب، به نظر می رسد که متابولیسم ویتامین A در دیابت نوع یک دچار اختلال می شود. تزریق انسولین به عنوان عامل مهمی در آزادسازی ذخایر کبدی ویتامین A شناخته شده است. هدف از مطالعه حاضر، تعیین غلظت رتینول سرم، میزان اهمیت و درجه همبستگی آن با شاخص های کنترل متابولیک در گروهی از کودکان مبتلا به دیابت نوع یک است.
مواد و روش ها
نمونه خون وریدی در حالت ناشتا از 24 کودک 6 تا 14 ساله با حداقل 5/1 سال سابقه ابتلا به دیابت گرفته شد. بیمارانی انتخاب شدند که سابقه ابتلا به بیماری های دیگر از جمله اختلال عملکرد تیروئید و عوارض مزمن دیابت مثل ضایعات چشمی، کلیوی، عصبی و غیره را نداشتند. سطح رتینول سرم، قند، هموگلوبین گلیکوزیله، کلسترول تام، کلسترول HDL و تری گلیسرید سرم اندازه گیری شد. غلظت کلسترول LDL سرم با رابطه ریاضی محاسبه گردید. تعیین ضریب همبستگی پیرسون و آنالیز رگرسیون توسط نرم افزار اکسل انجام پذیرفت.
یافته ها
میانگین (± انحراف معیار) غلظت رتینول سرم در کودکان μ g/ml 068/0±375/0 (μ M 238/0± 313/1) بود. در 3 کودک، سطح سرمی رتینول مساوی یا کمتر از حد مرزی μ M 91/0 بود. ضرایب همبستگی پیرسون بین مقادیر رتینول سرم و شاخص های کنترل متابولیک دیابت شامل سطوح قند، هموگلوبین گلیکوزیله، کلسترول تام، کلسترول HDL، کلسترول LDL و تری گلیسرید در حالت ناشتا به ترتیب برابر 27/0-، 08/0-، 60/0، 21/0، 29/0 و 02/0 به دست آمد که فقط در مورد کلسترول تام، در سطح اطمینان 95% از نظر آماری معنی دار بود (002/0p<).
نتیجه گیری
غلظت رتینول سرم در کودکان مورد مطالعه در محدوده پایین طبیعی قرار داشت. همبستگی خطی معنی دار فقط بین سطح رتینول سرم و کلسترول تام به دست آمد. به نظر نمی رسد که به جز غلظت کلسترول تام بتوان از سایر شاخص های کنترل متابولیک برای پیشگویی وضعیت ویتامین A سرم بیماران مبتلا به دیابت نوع یک استفاده کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
83
لینک کوتاه:
magiran.com/p439437 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!