شیوع عوامل خطرساز قلبی عروقی در مردان Hypertriglycemic waist (مطالعه قند و لیپید تهران)

پیام:
چکیده:
مقدمه
مطالعات متعددی که اخیرا روی عوامل خطرساز غیرمعمول قلبی عروقی (Non traditional risk factors) انجام شده است، یک اختلال متابولیک سه گانه (Metabolic triad) را که شامل افزایش آپولیپوپروتئین B، هیپرانسولینمی و LDL کوچک و متراکم است به عنوان یک عامل خطرساز معرفی کرده اند. معیار ساده بالا بودن دور کمر (Waist circumference) و تری گلیسرید ناشتا تحت عنوان Hypertriglycemic waist می تواند تریاد متابولیک فوق را پیش بینی کند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تعداد مبتلایان به Hypertriglycemic waist و شیوع عوامل خطرساز در این جمعیت است.
مواد و روش ها
تحقیق در جمعیت تحت پوشش مطالعه قند و لیپید تهران انجام گرفته است. مردان بین سنین 7018 ساله در جمعیت مذکور انتخاب شدند. سپس افراد انتخاب شده بر اساس میزان تری گلیسرید ناشتای سرم و دور کمر به چهار گروه تقسیم شدند. گروه اول دارای تری گلیسرید بیشتر از 160 میلی گرم در دسی لیتر و دور کمر بیشتر از 95 سانتی متر بودند (TgHWH)، گروه دوم دارای تری گلیسرید بیشتر از 160 میلی گرم در دسی لیتر و دور کمر کمتر از 95 سانتی متر بودند (TgHWL)، گروه سوم و چهارم دارای تری گلیسرید کمتر از 160 میلی گرم در دسی لیتر و دور کمر بیشتر از 95 سانتی متر (TgLWH) و کمتر از 95 سانتی متر (TgLWL) بودند. عوامل خطرساز قلبی عروقی شامل متغیرهای تن سنجی و همچنین متغیرهای آزمایشگاهی بین گروه های فوق مورد بررسی آماری قرار گرفتند.
یافته ها
در مجموع 4169 نفر معیارهای لازم برای ورود به مطالعه را داشتند. 784 نفر از تعداد فوق دارای تری گلیسرید سرم ناشتای بالا و دور کمر بالا بودند. شیوع عوامل خطرساز قلبی عروقی در این گروه به طور معنی داری از گروه های دیگر بالاتر بود. در این گروه نمایه توده بدنی (BMI)، LDLC (001/0p< و 35±121، 33±136، 37±131، 36±140 میلی گرم در دسی لیتر به ترتیب در گروه های TgLWL، TgLWH، TgHWL، TgHWH)، کلسترول تام و تری گلیسرید به طور معنی داری بالاتر و HDLC پایین تر از سایر گروه ها بود.
نتیجه گیری
معیار ساده Hypertriglycemic waist می تواند به عنوان یک متغیر پیش بینی کننده عوامل خطرساز قلبی عروقی به کار رود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
179
لینک کوتاه:
magiran.com/p439449 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!