اخلاق کاربردی

نویسنده:
پیام:
مترجم:
حامد حاجی حیدری
چکیده:
عموما، اخلاق کاربردی با تمرکز ویژه ای که بر مباحث مربوط به کاربرد معطوف می دارد، از علم اخلاق متمایز می شود. به این ترتیب، اخلاق کاربردی شامل اخلاق پزشکی، اخلاق زیست محیطی و ارزیابی تضمنات اجتماعی تغییرات علمی و تکنولوژیک و همچنین موضوع سیاستگذاری در حوزه هایی مانند بهداشت، کار و شغل یا روزنامه نگاری می شود. اخلاق کاربردی به قواعد حرفه ای و مسئولیت ها در این حوزه ها می پردازد.
مباحثی که در این قلمرو بررسی می شوند، نوعا عبارت از سقط جنین، آسان مرگی [کمک پزشکان به خودکشی بیمارانی که مرگشان نزدیک است]، روابط شخصی، نحوه رفتار با حیوانات و غیرانسان، و موضوع نژاد و جنسیت هستند. این موضوعات گر چه گاه جداگانه بررسی شده اند، اما در متن برخی پرسش ها و مسائل عام تر فلسفه به بهترین وجه، مورد بررسی قرار می گیرند؛ در مسائلی چون: ما چگونه باید جهان و جایگاه خود را در آن بنگریم؟ زندگی خوب برای فرد چیست؟ جامعه خوب کدام است؟ اخلاق کاربردی نظریه بنیادین اخلاقی، از جمله مکتب اصالت نفع، نظریه حقوق لیبرال و فلسفه اخلاق فضیلت محور را در رابطه با این مسائل مورد کاوش قرار می دهد. «اخلاق کاربردی» و «فلسفه کاربردی» بعضا مترادف استعمال می شوند، اما فی الواقع فلسفه کاربردی قلمرویی گسترده تر است و حوزه هایی مثل حقوق، آموزش وپرورش، هنر و مباحث نظری در هوش مصنوعی را نیز شامل می شود. این قلمرو ها شامل مسائل فلسفی (مسائل مابعدالطبیعی و معرفت شناختی) است که دقیقا اخلاقی نیستند. بنابر این اخلاق کاربردی با تمرکز دقیق تر بر پرسش ها و مسائل اخلاقی قابل درک است. مع الوصف بسیاری از مباحثی که اخلاق کاربردی به آنها می پردازد، در واقع با دیگر ابعاد فلسفه در رابطه است؛ مثلا اخلاق پزشکی شامل موضوعات متافیزیکی مانند ماهیت فردیت یا تعریف مرگ است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
214
لینک کوتاه:
magiran.com/p440138 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!