تشخیص ژنوم هلیکوباکتر پیلوری در سنگ‎های کیسه صفرا با استفاده از روش Multiplex-PCR

پیام:
چکیده:
زمینه
تحقیقات اخیر حاکی از احتمال وجود یک ارتباط بین عفونت ناشی از بعضی از اعضاء هلیکوباکتر و تشکیل سنگ کیسه صفرا می‎باشند. هدف از این تحقیق تشخیص باکتری هلیکوباکتر در سنگ‎های کیسه صفرای بیماران مبتلا به بیماری های دستگاه صفراوی بوده است.
مواد و روش‎ها: سنگ های صفراوی و نمونه های مایع صفرای 33 بیمار با تست های اوره‎آز سریع، کشت و واکنش زنجیره ای پلیمراز چندتایی (Multiplex-PCR) که بر اساس دو ژن 16S rRNA و ایزوسیترات‎دهید‎روژناز برای تشخیص به ترتیب جنس هلیکوباکتر و گونه هلیکوباکترپیلوری طراحی شد، مورد بررسی قرار گرفتند. این روشPCR همچنین بر روی نمونه های مایع صفرای 40 کیسه صفرای اتوپسی شده و نرمال از نظر پاتولوژی، بعنوان گروه شاهد انجام گرفت.
یافته ها
در 1/18 درصد از سنگ‎ها و 1/12 درصد از نمونه های مایع صفرا، ژنوم هلیکوباکترپیلوری با روش PCR تشخیص داده شد. تست های اوره‎آز سریع و کشت برای کلیه نمونه ها منفی بود. در گروه کنترل با روش PCRژنوم هلیکوباکتر شناسایی نشد.
نتیجه گیری: در مجموع در این مطالعه DNA هلیکوباکترپیلوری در نمونه های سنگ کیسه صفرای بیماران مشاهده شد، اما در مورد زنده بودن این ارگانیسم در این نمونه ها اطمینان حاصل نشد. برای آشکار نمودن نقش کلینیکی گونه های هلیکوباکتر در بیماری های کیسه صفرا، مطالعات گسترده‎تر توصیه می‎شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
103
لینک کوتاه:
magiran.com/p446014 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!