اثرات سیپروفلوکساسین بر سلول‎های رده سرتولی در موش صحرایی

پیام:
چکیده:
زمینه
داروی سیپروفلوکساسین (Ciprofloxacin) یکی از آنتی بیوتیک های خانواده فلورکینولون می باشد که طیف اثر وسیعی بر روی عفونت‎های ناشی از میکروب‎های گرم منفی دارد و در بیش از 100 کشور دنیا کاربرد درمانی دارد. هدف از تحقیق فوق، مطالعه اثرات هیستوپاتولوژیک داروی سیپروفلوکساسین بر روی سلول‎های رده سرتولی در موش صحرائی بوده است.
مواد و روش‎ها: تعداد 20 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار جهت مدل آزمایشگاهی به دو گروه کنترل (10=n) و تحت مطالعه (10=n) تقسیم شدند. در گروه کنترل موش ها به مدت 60 روز از غذا و آب در شرایط استاندارد استفاده کردند و در گروه آزمایش موش ها دوز درمانی داروی سیپروفلوکساسین را به میزان 5/12 میلی‎گرم بر کیلوگرم به مدت 60 روز از طریق محلول در آب آشامیدنی دریافت کردند. در روز شصت‎ام، بافت بیضه پس از جداسازی از بدن توزین و جهت مطالعات هیستوپاتولوژیکی توسط میکروسکوپ نوری و الکترونی به آزمایشگاه پاتولوژی ارجاع داده شد.
یافته ها: وزن بیضه ها در گروه تحت مطالعه نسبت به گروه کنترل کاهش یافت (05/0P<). بیشتر لوله های سیمنی‎فر در گروه آزمایش دچار آتروفی و تجمع سلول های رده سرتولی شدند (05/0P<).
نتیجه گیری: سیپروفلوکساسین می‎تواند در موش‎های نر ایجاد هیپواسپرماتوژنزیس کند، از این رو امکان تغییرات هیستوپاتولوژیک در بافت بیضه و ایجاد ناباروری در انسان نیز می‎بایست مورد نظر قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
110
لینک کوتاه:
magiran.com/p446015 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!