اثر آموزش

چکیده:
زمینه
بیش از یک چهارم بیماری ها در سطح جهان در اثر عوامل خطرات محیطی ایجاد می‎شوند. اثرات خطرات محیطی بر سلامت کودکان چند‎گانه می‎باشد و همکاری معلمان، والدین، مسئولین سلامت جامعه و دانش‎آموزان را برای کاهش خطرات و ارتقاء سلامت می‎طلبد.
مواد و روش‎ها: تعداد 18 دبستان شهر بوشهر بصورت خوشه‎ای انتخاب و پس از تعیین موضوعات خطرات محیطی بر اساس بررسی پیام‎های آموزشی موجود در کتب درسی و در نظر داشتن شرایط بومی منطقه، در مرحله نخست، دانش‎آموزان کلاس های سوم و چهارم ابتدایی، اطلاعات خود را در زمینه های فوق بصورت پوستر ارائه دادند، پوسترها بر اساس مفاهیم نقاشی و بهداشتی زیر نظر متخصصان، تعیین روایی و وزن‎دهی شدند و بر اساس این داده ها، بوکلت آموزشی خطرات محیطی طراحی و در اختیار معلمان همان مدارس جهت تدریس طی 6 هفته قرار گرفت. پس از آموزش، دوباره دانش آموزان اطلاعات خود را به صورت پوستر ارائه دادند و همانند مرحله نخست توسط متخصصان مربوطه نمره‎دهی شدند.
یافته ها: میانگین نمره دانش‎آموزان بعد از مداخله نسبت به قبل افزایش معنی داری را نشان داد. نمره آگاهی کلی و درصد تغییرات این نمره در دانش آموزان دختر بیشتر از دانش آموزان پسر بود. نمره آگاهی کلی دانش آموزان کلاس چهارم و پنجم دبستان قبل و بعد از مداخله با یکدیگر تفاوت معنی داری نداشتند.
نتیجه گیری: آموزش بوکلت خطرات محیطی توسط معلمان به دانش آموزان موجب ارتقاء سطح آگاهی آنها در زمینه خطرات محیطی بر سلامت شد. پیشنهاد می‎گردد به دلیل اهمیت زیاد خطرات محیطی، کتابچه آموزشی مربوطه بصورت مکمل دروس دانش آموزان ابتدایی به دقت طراحی، تدوین و آموزش داده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
178
لینک کوتاه:
magiran.com/p446024 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!