مجموعه نور احکام؛ آموزش چند رسانه ای احکام شرعی مراجع معظم تقلید

چکیده:

تبلیغ و ترویج دین مقدس اسلام،  با بیان احکام و آموزش مسایل شرعی پیوند خورده است. مبلغان دینی پس از آشنا نمودن مردم با کلیات اسلام و مبانی اعتقادی، به بیان مسایل شرعی می‌پردازند. آن‌ها برنامه‌ عملی اسلام را برای پرستش و عبودیت پروردگار یکتا و پیوستن به صفوف مومنان برای علاقه‌مندان بازگو می‌کنند. احکام شرعی که امروزه به این صورت در دسترس ما قرار دارد تاریخ یک هزار ساله‌ای را  برای استنباط، تدوین و تبویب پشت سر گذاشته است. عالمان و دانشمندان مسلمان صدها سال است که در حوزه‌های درس و بحث دینی برای استخراج احکام شرعی از منابع کتاب و سنت، تلاش طاقت‌فرسایی را متحمل شده‌اند.
در مکتب اسلام،  عمل به تکالیف شرعی و انجام وظایف دینی از سن معینی واجب می‌شود که اصطلاحا به آن سن تکلیف می‌گویند. نوجوانان پسر یا دختر پس از ورود به این سن، مکلف نامیده می‌شوند. در واقع، نقطه شروع سیر کمال انسانی و ورود به جرگه بندگی خداوند متعال از سن بلوغ که تحولات جسمی ‌و روحی تازه‌ای را در آدمی به‌وجود می‌آورد، آغاز می‌گردد. این تحولات انسان را برای به دوش کشیدن امانت الهی و انجام تکالیف شرعی آماده می‌سازد. رسیدن به سن بلوغ اولین شرط از شرایط تکلیف شمرده می‌شود،  شروط دیگری مانند عقل و قدرت نیز برای وجوب عمل به احکام الهی وجود دارد.
 مکتب انسان‌ساز اسلام، اعتقاد به مبانی نظری اسلام و اصول دین را امری غیرتقلیدی می‌داند و پذیرش آن را انتخابی خودخواسته و با آگاهی و درک فردی مطلوب می‌شمارد و معتقد است که پس از شناخت واقعی حق و آگاهی از اصول مترقی دین مبین اسلام، پذیرش قلبی و تسلیم در برابر آن امری فطری و درونی است که هر انسان پاک‌نهادی آن را خواهد پذیرفت. اصول اعتقادات اسلام، در حقیقت، مجموعه‌ای از جهان‌بینی الهی است که هر مسلمان برای درک صحیح، مستدل و اصولی آن باید تلاش کند و با یقین آن را  بپذیرد و در این زمینه نمی‌تواند از کسی تقلید کند.  هر مسلمان پس از پذیرش مبانی اعتقادی اسلام و تسلیم در برابر خداوند یگانه، عمل به مسایل عملی و انجام تکالیف شرعی بر او واجب می‌گردد و برای فراگیری و عمل به احکام شرعی؛ چنانچه خود مجتهد نباشد و یا نتواند به احتیاط عمل نماید، باید از مجتهد جامع‌الشرایط و مرجع اعلم که در قید حیات باشد؛ تقلید کند. از  این‌رو، اسلام برنامه زندگی بشر را در دو جدول: کسب معارف دین و فراگیری مبانی آن و نیز تکالیف و وظایف شرعی و عمل به آن، تنظیم نموده است. این دین آسمانی، دو اصل علم و عمل را برای رسیدن به کمال چون دو بال پرواز به سوی خداوند دانسته و همواره افزایش درجات ایمان را فرایندی از افزایش همراهی این دو اصل بر شمرده است.
احکام شرعی باید‌ها و نبایدهایی است برگرفته از قرآن کریم و سنت معصومین (علیهم‌السلام) که هر مسلمان موظف است برنامه‌ریزی زندگی خود را  بر اساس آن‌ها نتظیم کند. ملاک شناخت مومنان، میزان پایبندی آنان به احکام شرع مقدس اسلام است. کسانی که به واجبات و محرمات دین آشنایی داشته و به رعایت آن‌ها پای‌بندند، متقی به حساب آمده و کسانی که به این احکام عمل نکنند، از گروه مومنان پرهیزگار فاصله گرفته‌اند. مطابق فتوای مراجع تقلید احکامی ‌را که انسان غالبا به آن‌ها نیاز دارد، واجب است که یاد بگیرد. از این ‌رو، فراگیری احکام شرعی در محدوده زندگی روزمره و تعاملات اجتماعی، امری ضروری محسوب می‌گردد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
26
لینک کوتاه:
magiran.com/p448006 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!