آشنایی با پایگاه اطلاع رسانی تبیان www.tebyan.net؛ پایگاهی برای همه

نویسنده:
چکیده:

در جهت نیل به اهداف متعالی اسلام و تحقق ارزش‌های انقلاب اسلامی‌، در سال 1380 بر مبنای رهنمودهای مقام معظم رهبری، رویکرد جدیدی در زمینه استفاده از فناوری روز جهت اجرای وظایف و دستیابی به اهداف سازمان تبلیغات اسلامی، در این سازمان دنبال شد و با توجه به تاثیرات قابل توجهی که ارتقای روزافزون فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) در دگرگونی مناسبات اجتماعی و توسعه دانش و فرهنگ در سال‌های اخیر ایفا نموده است، تصمیم بر آن شد که موسسه مستقلی برای پرداختن به این مقوله مهم تاسیس گردد.

 انگیزه اصلی سازمان تبلیغات اسلامی بر پایه این استدلال استوار است که محتوای مطالب و موضوعات دینی و مذهبی باید در فرآیندی شکل‌یافته بر مبنای فناوری روز ارائه گردد تا از جذابیت‌های بیشتری برخوردار بوده، تمایل مخاطبان، به‌خصوص جوانان و نوجوانان را به آن محتوا  افزایش دهد. با درک رسالت فوق، موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان با هدف فعالیت در زمینه فناوری ارتباطات و اطلاعات‌، پایگاه اطلاع‌رسانی تبیان را راه‌اندازی کرده است این پایگاه از اول تیر سال 1381 ایجاد گردید که در بخش‌هایی چند فعالیت‌های خود را ارائه و گسترش می‌دهد. هم اکنون این پایگاه پنجمین سال حیات خویش را سپری می‌کند و از آغاز تا کنون تغییر و تحولات فراوانی را به خود دیده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی تبیان که با پشتکار و تلاش‌های شبانه‌روزی دست‌اندرکارانش مشغول فعالیت است، تاکنون بیش از شصت میلیون بازدید کننده داشته است که این رقم به  طورمتوسط شامل روزانه 38000 بازدید کننده درهر روز می‌باشد. تنوع مطالب، تعدد زبان‌ها، کاربردی و به روز بودن مطالب، عدم نیاز به کارت اینترنت و موارد موثر دیگر، عواملی هستند که در کنار هم جمع شده‌اند تا پایگاه تبیان  هم اینک به یک اینترانت بزرگ و قدرتمند داخلی تبدیل شود؛ به طوری که کمتر کاربر اینترنتی را می‌توان یافت که با  نام و نشانی این پایگاه آشنا نباشد و تاکنون به آن سری نزده باشد.

بررسی اهداف شکل‌گیری و مطلوبیت هدف‌گذاری‌ها، میزان همخوانی عملکرد با اهداف، میزان موفقیت در رسیدن به اهداف، میزان موفقیت در حفظ مخاطب پس از جذب شدن، باز خورد و تاثیر فرهنگی  مثبت یا منفی در مخاطب و در یک کلام نقد کمی و کیفی  این پایگاه نیاز به فرصت بیشتری دارد که این نوشتار را یارای آن نیست؛ اما آنچه این مقاله در پی آن است، معرفی گزارش‌گونه‌ای از محتویات پایگاه تبیان است تا خوانندگان محترم با مهم‌ترین موضوعات و مطالبی که در این پایگاه ارائه می‌شود، آشنا شده واز ظرفیت‌های بالفعل آن مطلع گردند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
48
لینک کوتاه:
magiran.com/p448013 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!