شناسایی مکانیزم آزاد سازی کارسینو آمبریونیک آنتی ژن CEAاز سطح سلولهای سرطانی کولورکتال

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کارسینوآمبریونیک آنتی ژن Carcinoembryonic Antigen (CEA) یکی از مارکرهای توموری است که بیان آن در بسیاری از سرطان های کولورکتال، معده، پانکراس، ریه و سینه زیاد می شود. مکانیزم دقیق آزاد شدن این آنتی ژن از سطح سلول به درون سرم بیماران سرطانی هنوز ناشناخته است. پروتئین کارسینوآمبریونیک آنتی ژن از طریق یک اتصال گلیکوزیل فسفاتیدیل اینوزیتول (GPI-anchor) به غشا سلولی متصل می شود. شواهدی مبنی بر دخالت آنزیم های فسفولیپاز اختصاصی در شکستن GPI اتصال و جداسازی CEA از سطح سلول ها وجود دارد. با توجه به این شواهد و داده ها، ما نقش احتمالی گلیکوزیل فسفاتیدیل اینوزیتول فسفولیپاز (GPI-PLD) D را در هیدرولیز و آزادسازی کارسینو آمبریونیک آنتی ژن بررسی کردیم.
روش بررسی
در این تحقیق، ما با به کار بردن RT-PCR بیان GPI-PLD در برخی از رده های سلولی آدنوکارسینومای کولورکتوم را نشان دادیم. میزان کارسینو آمبریونیک آنتی ژن آزاد شده توسط یکی از رده های سلولی سرطانی (LS-180) که مقادیر زیادی کارسینو آمبریونیک آنتی ژن را به طور خودبخود در محیط کشت رها می سازند را در حضور و عدم حضور مهارکننده ها و فعال کننده های اختصاصی این آنزیم، اندازه گیری کردیم.
یافته ها
بررسی بیان ژن به کمک RT-PCR نشان داد که GPI-PLD در این سلول ها بیان می شود. همچنین مقدار پروتئین CEA نیز در محیط کشت در حضور و عدم حضور مهارکننده ها و فعال کننده های اختصاصی این آنزیم، افزایش یا کاهش می یابد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده، شواهدی مبنی بر نقش آنزیم GPI-PLD موجود در این سلول ها به عنوان آنزیم موثر در آزادسازی کارسینوآمبریونیک آنتی ژن بدست آوردیم.
زبان:
فارسی
در صفحه:
61
لینک کوتاه:
magiran.com/p450345 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!