آثار ترمیمی وانادیوم بر سلول های بتای پانکراس درموش صحرایی مبتلا به دیابت نسبتا شدید قندی تجربی

پیام:
چکیده:
مقدمه
ترکیبات وانادیوم علاوه بر آثار ضد دیابتی از طریق تحریک گیرنده های انسولینی، به نظر می رسد که بسته به شدت دیابت اثر بهبودی بخشی هم در ترمیم سلول های بتای پانکراس تخریب شده توسط استرپتوزوتوسین در موش های صحرایی داشته باشند.
مواد و روش ها
برای بررسی این اثر سه گروه حیوان به صورت اتفاقی انتخاب و با تزریق mg/Kg 40 استرپتوزوتوسین دیابت قندی نسبتا شدید در آن ها با قند خون mg/dL 600-500 ایجاد شد و به مدت دو ماه به شرح زیر تحت درمان قرار گرفتند. گروه اول (9n=) طی دوره ی آزمایش بدون درمان باقیمانده، در گروه دوم (11n=) با تزریق روزانه انسولین NPH یوگلیسمی ایجاد شد و گروه سوم (10n=) از محلول پایه وانادیوم (mg/mL1) به جای آب آشامیدنی استفاده کردند. طی دوره ی آزمایش در زمان های مشخص نمونه ی خون برای تعیین میزان قند خون گرفته شد و در پایان حیوانات بعد از بیهوشی عمیق کشته پانکراس آن ها برای مطالعه ی بافت شناسی خارج شد.
یافته ها
میزان قند خون در حیوانات گروه اول و گروه دوم بدون حضور انسولین در پایان آزمایش بدون تغییر ماند. در حالی که در گروه سوم، وانادیوم پس از دو ماه توانست میزان قند خون را ازmg/dL 13±558 به mg/dL33±320 برساند. در پایان دوره، مقایسه ب نتایج بافت شناسی پانکراس گروه دریافت کننده ی وانادیوم با دو گروه دیابتی تفاوت بارزی نشان داد به نحوی که در این گروه جزایر لانگرهانس از نظر اندازه و تعداد افزایش قابل ملاحظه ای داشتند و افزایش تعداد سلول های بتا و حجم آن ها تاییدی بر آثار ترمیمی وانادیوم در پانکراس می باشد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این مطالعه می توان گفت که وانادیوم قادر است آثار ترمیمی خود را بر سلول های بتای پانکراس در صورتی که تخریب به طور کامل انجام نشده باشد، اعمال نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
133
لینک کوتاه:
magiran.com/p454685 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!