تاثیر برنامه طراحی شده بازدید از منزل بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری سالک

چکیده:
زمینه و هدف
بیماری سالک دومین بیماری انگلی شایع در ایران می باشد. کمبود اطلاعات مادران در زمینه راه های پیشگیری از آن در ابتلای کودکان به این بیماری نقش مهمی داشته، و کسب دانش برای مادران در روستاها به دلیل تعدد فرزندان، دوری مسافت و... با مشکلات خاص مواجه می باشد، یکی از شیوه های مناسب آموزش در این مورد بازدید منزل میباشد. هدف این مطالعه، تعیین تاثیر برنامه طراحی شده بازدید منزل بر ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری سالک در خانواده های روستایی بخش تنگ حنا شهرستان نیریز بود.
روش بررسی
این تحقیق مطالعه نیمه تجربی بود. تعداد 60 خانواده تحت پوشش خانه های بهداشت تنگه حنا که دارای فرزند 12–6 ساله بودند به روش نمونه گیری خوش های با تخصیص تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه و چک لیست های مصاحبه و مشاهده رفتارهای پیشگیری کننده خانواده از بیماری سالک بود. ابزارهای فوق جهت پیشآزمون در 3 جلسه بازدید منزل توسط پژوهشگر و اعضای خانواده تکمیل، سپس یافته ها تجزیه و تحلیل و بر اساس آن برنامه بازدید منزل شامل 5–4 جلسه طرحریزی و اجرا گردید. مداخله طی یک و نیم ماه برای گروه آزمون انجام شد و سپس به مدت یک و نیم ماه مداخل های در گروه آزمون انجام نشد، کلیه ابزارهای فوق طی 3 جلسه بازدید منزل برای دو گروه (مرحله پسآزمون) مجددا تکمیل شدند.
یافته ها
دو گروه به لحاظ متغیرهای دموگرافیک (سن، تحصیلات، درآمد و...) همسان بوده و آزمونهای مجذور کای و تی مستقل اختلاف معنی داری را بین دو گروه نشان ندادند. آزمونهای آماری تی زوج و تی مستقل اختلاف معنی داری را بین رفتارهای پیشگیری کننده خانواده از طریق راهنمای مصاحبه قبل و بعد از برنامه بازدید منزل در گروه آزمون و بعد از مداخله بین دو گروه آزمون و شاهد نشان دادند (001/0P<). آزمون آماری تی مستقل اختلاف معنی داری را بین برخی از رفتارهای پیشگیری کننده ازلیشمانیوزشامل (دفع بهداشتی زباله و استفاده از پشه بند) بعد از برنامه بازدید منزل بین دو گروه آزمون و شاهد نشان داد (001/0P<).
بحث و نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که برنامه بازدید منزل بر رفتارهای پیشگیری کننده خانواده تاثیر داشته است. بنابراین میتوان گفت آموزش در محیط منزل، یکی از روش های مناسب جهت ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده خانواده در زمینه پیشگیری از بیماری سالک است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
85
لینک کوتاه:
magiran.com/p455560 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!