جداسازی، طبقه بندی و شناسایی سوش های استرپتومایسز به روش کموتاکسونومی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
اکتینومایست گروهی از باکتری های گرم مثبت رشته ای شکل هستند که به لحاظ پاره ای از شباهت های ظاهری به قارچ ها، سالیان متمادی در قلمرو اوکاریوت ها مورد بررسی و مطالعه قرار می گرفتند. این باکتری ها در زمینه علوم پزشکی و بیوتکنولوژی اهمیت زیادی دارند، چنان که بعضی از جنس های آن قادرند بیماری های عفونی حاد و مزمنی در انسان و حیوانات ایجاد نمایند. به علاوه بعضی از انواع (استرپتومایست) توانایی تولید آنتی بیوتیک های مختلف را دارند که نوع و میزان آن در بین گونه ها بسیار متفاوت است.
مواد و روش ها
پنجاه نمونه خاک از مناطق مختلف کشور جمع آوری و با استفاده از روش رقت پلیت 140 کلنی خالص با ویژگی های استرپتومایسز به دست آمد. 88 سوش از بین آن ها انتخاب و به روش کروماتوگرافی لایه نازک (TLC)، محتوای دیواره سلولی آن ها دقیقا شناسایی گردید. ابتدا اسیدهای آمینه دیواره سلولی باکتری ها هیدرولیز و توسط اتر دوپترول شستشو تا چربی ها در فاز اتری کاملا حل و جدا شوند. از عصاره های صاف شده با استفاده از لوله های مویین لکه هایی با فواصل 2 سانتی متر از هم بر روی صفحات 20×20 سانتی متری کروماتوگرافی گذاشته شد. در ابتدا و انتهای صفحه کروماتوگرافی دو لکه استاندارد قرار گرفت. در نهایت هر صفحه دارای 8 نمونه و دو لکه استاندارد گردید.
یافته ها
پس از ظاهر شدن لکه ها، ایزومرهای دی آمینوپایمیلیک اسید (DAP) به رنگ سبز زیتونی متمایل به زرد با Rƒ های متغیر و سایر اسیدهای آمینه به رنگ ارغوانی نمایان گردید که از طریق مقایسه با استاندارد مورد تفسیر قرار گرفتند. به علت حضور ایزومر چپ گرد دی آمینوپایمیلیک اسید در صفحات، مشخص شد که 97% نمونه های مورد آزمایش استرپتومایسز بودند.
نتیجه گیری
کموتاکسونومی روشی مناسب برای شناسایی گونه های استرپتومایسز می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
211
لینک کوتاه:
magiran.com/p457134 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!