تعیین کننده های میزان باروری عمومی در جمعیت شهری و روستایی ایران در سال 1379

پیام:
چکیده:
مقدمه
نسبت میزان باروری عمومی می تواند برای پیشگویی دقیق رشد جمعیت به کار رود. هدف اصلی مطالعه بوم شناسی حاضر، بررسی مقدار تاثیر پاره ای از متغیرهای اجتماعی و بهداشتی بر روی میزان باروری عمومی زنان ایرانی است.
روش کار
داده های این مطالعه از بررسی ویژگی بهداشتی و جمعیتی که در سال 1379 در سطح استان های کشور انجام شده بود اقتباس گردید. با استفاده از روش آماری رگرسیون خطی چند متغیره میزان باروری عمومی به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شد و میزان تاثیر هفت متغیر مستقل بر روی آن سنجیده شد.
یافته ها
در جمعیت شهری، سه متغیر مستقل، یعنی نسبت های بی سوادی و استفاده از روش های مدرن و سنتی پیشگیری از بارداری در زنان می تواند تا 65% تغییرات متغیر وابسته و در جمعیت روستایی فقط دو متغیر مستقل، یعنی نسبت های بی سوادی و استفاده از روش های مدرن پیشگیری از بارداری می تواند تا 70% تغییرات متغیر وابسته را پیش بینی کند. میزان باروری عمومی بسیار بالا در استان سیستان و بلوچستان، یافته های فوق را به شدت تحت تاثیر خود قرار می دهد.
نتیجه گیری
با حذف سیستان و بلوچستان از تجزیه و تحلیل ها به نظر می رسد که در ایران، هر برنامه ای که در جهت ازدواج در سن مناسب برای مردان در جامعه شهری و افزایش نسبت استفاده از روش های مدرن پیشگیری از بارداری در بین زنان متاهل در جامعه روستایی انجام شود، اثرات مثبتی را در زمینه کاهش میزان باروری عمومی به همراه خواهد داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p465085 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!