تحلیل هزینه خدمات بهداشتی درمانی در خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی استان زنجان

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

با توجه به اهمیت هزینه های خدمات بهداشتی درمانی درکیفیت ارائه این خدمات و عدم اطلاع از میزان این هزینه ها و به منظور تعیین هزینه واحد خدمتی خدمات بهداشتی درمانی اولیه در خانه های بهداشت، مراکز بهداشتی درمانی روستایی و شهری به تفکیک نوع خدمت و نوع هزینه، این تحقیق درخانه های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی شهری وروستایی استان زنجان در سال 1380 انجام گرفت.

مواد و روش ها

تحقیق به روش توصیفی در 26 خانه بهداشت، 6 مرکز بهداشتی درمانی روستایی و 5 مرکز بهداشتی درمانی شهری که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند، انجام گرفت. هزینه خدمات به تفکیک واحدهای ارائه کننده و نوع خدمت وهمچنین به تفکیکی نوع هزینه تعیین گردید. به این ترتیب هزینه هر واحد خدمت به تفکیک هزینه های لوازم و مواد مصرفی عمومی و اختصاصی، تجهیزات اختصاصی، تجهیزات مصرفی و اختصاصی، تجهیزات اداری، داروئی مصرفی، استهلاک ساختمان، استهلاک وسایط نقلیه، مصارف عمومی و پرسنلی تعیین شد و با توجه به جمعیت تحت پوشش و ضریب زمانبری تعیین و ارائه گردید.

یافته ها

هزینه یک خانه بهداشت حدودا 49 میلیون ریال، هزینه خدمات یک مرکز بهداشتی درمانی و روستایی 330 میلیون ریال و هزینه مرکز بهداشتی درمانی شهری 447 میلیون ریال بود. مهمترین هزینه ها در همه سطح ارائه خدمات مربوط به هزینه های پرسنلی بود که برای خانه های بهداشت 7/25 درصد، برای مراکز بهداشتی درمانی روستایی 5/21 درصد و باری مراکز بهداشتی درمانی شهری 3/31 درصد کل هزینه را تشکیل می دهد.

نتیجه گیری و توصیه ها

هزینه خدمات بهداشتی درمانی سرپایی به مراتب بیشتر از اعتبارات فعلی تخصیصی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی در بودجه جاری برای این مراکز است. عدم توجه به مسائل مدیریتی این مراکز باعث گرانی هزینه ها می گردد و گرانی هزینه این خدمات بامیزان فراوانی آنها نسبت مستقیم دارد. انجام تحقیق مشابه در سایر شبکه های بهداشتی درمانی کشور توصیه می شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
129
لینک کوتاه:
magiran.com/p472698 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!