مقایسه اثر هندپیس هوایی و الکتروموتور بر اندازه ی پیچیدگی یا شکستگی فایل های چرخشی نیکل تیتانیوم

پیام:
چکیده:
بیان مساله: یکی از عوامل کاهش پیش آگهی درمان ریشه ی دندان ها، بروز رخدادهایی چون شکستن ابزار در کانال و نبود امکان بیرون آوردن آن است. بسیاری از سازندگان برای کاهش اندازه ی پیچیدگی یا شکستگی این ابزار به طراحی و ارایه ی انواع الکتروموتورهایی اقدام کرده اند، که سرعت چرخش و میزان نیروی وارده بر فایل را مهار کند. از سویی دیگر، با توجه به قیمت بالای این ابزارها، گروهی دیگر از سازندگان، هندپیس های هوایی ارزان قیمت را ارایه کرده اند، که سرعت چرخش را کاهش می دهند. تاکنون با وجود گستردگی انواع ابزار، بررسی هایی بسیار محدود در زمینه ی مقایسه ی میزان پیچیدگی یا شکستگی ایجاد شده در فایل های چرخشی به دنبال استفاده از این ابزارها انجام شده است.
هدف
هدف از انجام این پژوهش بررسی اثر استفاده از هندپیس هوایی و الکتروموتور در اندازه ی پیچیدگی یا شکستگی ایجاد شده در فایل های چرخشی نیکل تیتانیوم بود.
مواد و
روش
این بررسی کارآزمایی مهار شده تصادفی بر روی شمار 160 کانال دندان مولر کشیده شده ی انسانی دارای میانگین خمیدگی (15 تا 33 درجه) در دو گروه انجام شد. در هر دو گروه، آماده سازی کانال با فایل چرخشی ام تو (Mtwo) و در گروه یک، با استفاده از هندپیس هوایی و گروه دوم، با الکتروموتوراندو آی تی (Endo IT) انجام شد. پس از پایان کار شمار فایل های دچار پیچیدگی، شمار فایل های شکسته و مجموع آنها در دو گروه آزمایشی ثبت گردید و با آزمون های آماری تی مستقل (Independent T)، من ویتنی((Mann-Whitney و آزمون منتل کوکس (Mantel-Cox) واکاوی شدند. همچنین، از واکاوی بقای کاپلان مایر(Kaplan meier) برای بررسی احتمال سلامت فایل ها پس از هر بار کاربرد آنها استفاده گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد، که متغیرهای مورد بررسی در دو گروه اختلافی معنادار نداشته اند (05/0p>). همچنین، واکاوی بقای انجام شده نیز، نشان داد، که احتمال سلامت یک فایل پس از آماده سازی نه کانال در گروه نخست، 1/64 درصد ودر گروه دوم 9/69 درصد بوده است. آزمون منتل- کوکس انجام شده نیز، اختلافی معنادار را میان این احتمالات نشان نداد (272/0p=).
نتیجه گیری
بر پایه ی نتایج به دست آمده، به نظر می رسد، در کاهش اندازه ی پیچیدگی یا شکستگی ایجاد شده در فایل های چرخشی با استفاده از الکتروموتوریا هند پیس هوایی تفاوتی آشکار وجود ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
71
لینک کوتاه:
magiran.com/p476033 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!