میزان تغییر مرکزیت کانال ریشه ی دندان به دنبال آماده سازی با دو روش دستی و چرخشی (reciprocal) با استفاده از فایل های استنلس استیل و نیکل تیتانیوم

پیام:
چکیده:
بیان مساله: پاکسازی و آماده سازی مکانیکی کانال یکی از مهم ترین مراحل درمان ریشه ی دندان است. ابزار خودکار گوناگونی برای کاهش زمان آماده سازی و آسان کردن آن معرفی شده است. یکی از این ابزار خودکار، هندپیس نوین TEP-E10R است، که به نام کلی اندوگریپر (Endogripper) معروف هستند.
هدف
هدف از این بررسی، مقایسه ی روش آماده سازی دستی با شیوه ی چرخشی متناوب (reciprocal) در اندازه ی تغییر مرکزیت کانال ریشه ی دندان بود.
مواد و
روش
در این بررسی تجربی، 60 ریشه ی مزیال دندان های کشیده شده ی مولر نخست و دوم فک پایین انسان، که روی هم رفته 120 کانال بود، انتخاب گردید. ریشه های مزیال به یک مفل فلزی مانت وارد شدند. شمار 60 نمونه به چهار گروه بخش شدند. در هر نمونه، دو مقطع افقی، یکی در ناحیه ی میانی و دیگری در پنج میلی متری آپیکال فراهم شد. از نمونه های مقطع زده شده پیش از آماده سازی عکس فراهم گردید. سپس، مقاطع هریک از ریشه ها در درون مفل فلزی بر هم منطبق و آماده سازی شدند. در گروه نخست، آماده سازی به روش دستی و با فایل های NiTi، در گروه دوم آماده سازی به صورت دستی و با استفاده از فایل هایS.S.، در گروه سوم، آماده سازی با هندپیس reciprocal مدل TEP-E10R با وسایل Ni Ti و در گروه چهارم، آماده سازی با همان هندپیس گروه سوم و فایل هایS.S. انجام شد. سپس، دندان ها از مفل درآورده شدند و از مقاطع فراهم شده در هر ریشه، دوباره عکس گرفته شد. عکس ها پیش و پس از آماده سازی هر ریشه برهم منطبق و با استفاده از نرم افزار Adobe Photoshop، میزان جا به جایی مرکز کانال در هریک از آنها اندازه گیری شد. سپس، با استفاده از نرم افزار SPSS و واکاوی آماری ANOVA یک سویه و توکی (Tukey) به واکاوی داده ها پرداخته شد.
یافته ها
در همه ی نمونه های هر چهار گروه جابه جایی از مرکز کانال مشاهده شد. در مقطع کرونالی، گروه دوم بیشترین میانگین جابه جایی کانال را نشان دادند، که نسبت به گروه نخست اختلاف معنادار بود (008/0=p). در مقطع میانی، گروه چهارم بیشترین میانگین جابه جایی مرکز کانال را نشان داد، که نسبت به گروه نخست، اختلاف معنادار بود (001/0=p). در مقطع آپیکالی، گروه دوم بیشترین میانگین جابه جایی مرکز کانال را نشان داد، که نسبت به سه گروه دیگر اختلاف معنادار بود (001/0p<).
نتیجه گیری
دستگاه چرخشی (reciprocal) با استفاده از هندپیس مدل TEP-E10R توانایی حفظ مرکزیت کانال را مانند آماده سازی با فایل های Ni Ti دارا بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p476079 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!