مقایسه ی آزمایشگاهی قابلیت سیل اپیکالی آپاتیت روت سیلر(Apalite Root sealer) و سیلر AH26

پیام:
چکیده:
بیان مساله: نقش سیلرها در ایجاد یک مهر و موم سه بعدی به همراه مخروط مرکزی در انتهای کانال ریشه به اثبات رسیده است. با توجه به این ویژگی خاص کلسیم فسفات و هیدروکسی آپاتیت، به نظر می رسد که در صورت قابلیت مهر و موم کنندگی دلخواه بتوانند گزینه ای در خور به عنوان سیلر در درمان ریشه باشند.
هدف
هدف از این بررسی، مقایسه ی ریز نشت اپیکالی کانال های پر شده با گوتا پرکا با استفاده از سیلرهای آپاتیت روت سیلر و AH26 بود.
روش بررسی
در این بررسی شمار 26 دندان تک ریشه ی انسان بالغ که خمیدگی نداشته، با اندازه و بلندی یکسان برگزیده شد. یک سوم اپیکالی همه ی ریشه ها با روش استپ بک و فایل چرخشی (Race) با تقارب شش درصد تا مستر اپیکال فایل شماره 40 (MAF#40) و دو سوم کرونالی با گیتس آماده سازی شدند. سپس، دندان ها در دو گروه آزمایشی، دربردارنده ی 10 دندان و دو گروه شاهد مثبت و منفی، هر یک سه دندان قرار گرفتند: گروه الف: کانال ها با گوتاپرکا و آپاتیت روت سیلر با روش لترالی پر شدند. گروه ب: کانال ها با گوتاپرکا و سیلر AH26 با روش لترالی پر گردیدند. تمام سطح ریشه، بجز دو میلی متر اپیکالی، با استفاده از دو لایه ی لاک ناخن و موم چسب سیل گردید. دندان ها به مدت شش ساعت در محلول وزنی حجمی50 درصد نیترات نقره غوطه ور گردیده و پس از آن، یک دقیقه با آب مقطر شست و شو داده شده و در برابر نور فلوروسانت گذاشته شدند. سپس، نمونه ها به مدت دو ساعت در محلول ظهور فیلم عکاسی قرار داده شده و پس از آن، در رزین پلی استر مانت شده و برش طولی باکولینگوالی داده شدند و با استریومیکروسکوپ بادقت 1/0 میلی متر، اندازه ی نفوذ رنگ بررسی گردید. اندازه های نفوذ رنگ به دست آمده با استفاده از آزمون تی- استودنت (t-student) واکاوی آماری شد.
یافته ها
یافته های بررسی دقیق نمونه ها، گویای ریزنشت بیشتر در گروه آپاتیت روت سیلر در مقایسه با گروه سیلر AH26 بود، که تفاوت به گونه ای معنادار میان دو گروه وجود داشت (001/0p<).
نتیجه گیری
از آن جا که سیلر رزینی AH26 ایجاد سیل آپیکالی بهتر و مطمئن تری در مقایسه با آپاتیت روت سیلر نشان داد استفاده از آن بیشتر توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
12
لینک کوتاه:
magiran.com/p476092 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!