بررسی ایمنوهیستوشیمیایی رنگ پذیری پروتئین S-100 در تومورهای غدد بزاقی: پلئومورفیک آدنوما، سرطان آدنوئید سیستیک و سرطان موکواپیدرموئید

پیام:
چکیده:

بیان مساله: تومورهای غدد بزاقی بخشی مهم از آسیب های حفره ی دهان را به خود اختصاص می دهند. گرچه در نظریه های تشکیل تومورهای غدد بزاقی، شکل گیری این غدد از سلول های میو اپی تلیال و داکتال مطرح شده است، اما نقش این سلول ها در ایجاد تومورهای بزاقی در حال بررسی است.

هدف

با توجه به نقش پروتئین S–100 در نمایش سلول های میواپی تلیال، تصمیم بر آن شد تا با مشخص کردن ایمونورآکتیویته و الگوی رنگ پذیری این سلول در تومورهای پلئومورفیک آدنوما، سرطان موکواپیدرموئید و آدنوئید سیستیک به بررسی این سلول ها در تومورهای یاد شده پرداخته شود.
مواد و

روش

شمار پنج نمونه ی پلئومورفیک آدنوما، پنج نمونه ی سرطان آدنوئید سیستیک و پنج نمونه ی سرطان موکواپیدرموئید از میان نمونه هایی که نکروز نبوده، خونریزی نداشته و ثبوتی خوب داشتند، انتخاب و به روش ایمونوهیستوشیمیایی برای پروتئین S–100 رنگ شدند. نمونه ها از لحاظ الگو و شدت رنگ پذیری بررسی شده و شاخص رده بندیLabeling index (LI)] [نمونه های مثبت به دست آمد.

یافته ها

بررسی ایمونوهیستوشیمیایی نمونه های پلئومورفیک آدنوما بیانگر ایمونورآکتیویته مثبت سلول های اپی تلیالی و پلاسماسایتوئید و به ویژه سلول های داکتال با شدت رنگ پذیری متوسط تا شدید بود. شاخص رده بندی تومور پلئومورفیک آدنوما 34/0 به دست آمد. در تومور سرطان آدنوئید سیستیک هیچگونه واکنش رنگ پذیری مثبت دیده نشد، به گونه ای که شاخص رده بندی به دست آمده صفر بود. یافته های ایمونوهیستوشیمیایی در تومور سرطان موکواپیدرموئید نشان دهنده ی رنگ پذیری کمتر از پنج درصد سلول های اپی تلیالی بود، به گونه ای، که تنها شماری اندک از سلول های اپی تلیالی مثبت شده بودند.

نتیجه گیری

نتایج بررسی کنونی نشان دهنده ی بروز پروتئین S–100 در پلئومورفیک آدنوما بود. بروز این شاخص در سرطان آدنوئید سیستیک و سرطان موکواپیدرموئید منفی بود. برپایه ی یافته های این بررسی، بودن سلول های میواپی تلیال در سرطان آدنوئید سیستیک و سرطان موکواپیدرموئید به بررسی بیشتر نیاز دارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
22
لینک کوتاه:
magiran.com/p476094 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!