بررسی رابطه ی چسبندگی دو سیلر AH26 و Dorifill به عاج و گوتاپرکا و میزان ریزنشت آپیکالی آنها

پیام:
چکیده:
بیان مساله: بررسی توانایی مهر و موم کنندگی سیلرهای گوناگون به کمک آزمایش های ریزنشت و یا استحکام باند (چسبندگی) آنها به عاج و گوتاپرکا انجام می گیرد. از آنجا که، در بررسی های ریزنشت امکان تعیین این که، ریزنشت از کدام ناحیه (مرز میان گوتاپرکا و سیلرو یا سیلر و عاج) رخ داده، وجود ندارد. بنابراین، از بررسی های استحکام چسبندگی میان سیلرها با عاج و گوتاپرکا به این منظور استفاده می شود.
هدف
این مطالعه به منظور اندازه گیری استحکام باند دو سیلر AH26 و Dorifill به عاج و گوتاپرکا و ارتباط آن با میزان ریزنشت آپیکالی آنها در بررسی به روش الکترو شیمیایی انجام شد.
مواد و
روش
در این پژوهش تجربی، برای بررسی استحکام کششی چسبندگی سیلرها به عاج و گوتاپرکا از سطوح عاجی آماده شده در بخش تاجی 24 دندان مولر نخست و دوم کشیده شده ی فک بالا و پایین و 24 قطعه ی گوتاپرکا (به ابعاد 3×20×10 میلی متر) استفاده شد. دو گروه سیلر در درون سیلندرهای آلومینیومی دست ساز (48 سیلندر) قرار گرفتند و سیلندرها بر روی قطعات عاج و گوتاپرکا ثابت شدند. استحکام چسبندگی هر یک از سیلرها جداگانه با عاج و گوتاپرکا در چهار گروه (12 نمونه در هر گروه) به کمک دستگاه آزمایش یونیورسال (Universal testing machine) (ZWick) اندازه گیری شد و نتایج با آزمون t-test بررسی گردید. برای ارزیابی ریزنشت آپیکالی از 36 دندان کانین فک بالا و پایین و روش الکتروشیمیایی استفاده شد. دندانهای انتخاب شده به طور تصادفی به دو گروه 16تایی بخش شدند. پس از آماده سازی کانال ها، نمونه های هر دو گروه با گوتاپرکا و یکی از دو گونه سیلر مورد آزمایش به روش تراکم جانبی پر شدند و چهار دندان، به عنوان شاهد در نظر گرفته شد. سنجش ریزنشت، با به کارگیری منبع الکتریکی با توان 10 ولت و اندازه گیری میزان جریان در مدار دستگاه مورد آزمایش با ثبت اختلاف پتانسیل دوسر یک مقاومت 100 اهمی به وسیله ی یک مولتی متر دیجیتال در فاصله های 72 ساعت و به مدت 30 روز انجام شد. در این بخش از آزمون مان ویتنی برای واکاوی داده ها بهره گرفته شد.
یافته ها
استحکام چسبندگی سیلر AH26 به عاج و گوتاپرکا به گونه ای چشمگیر بیشتر از Dorifill بود. همچنین، میانگین ریزنشت آپیکالی آن پایین تر از Dorifill بود.
نتیجه گیری
برپایه ی یافته های این بررسی، میان استحکام چسبندگی دو سیلر AH26 و Dorifill به عاج و گوتاپرکا و مقاومت آنها در برابر ریزنشت آپیکالی رابطه ی مستقیم وجود داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
44
لینک کوتاه:
magiran.com/p476098 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!