میزان همخوانی پرتونگاری های پانورامیک و واترز در تشخیص شکستگی های استخوان زایگوما و لبه ی پایینی اوربیت

پیام:
چکیده:
بیان مساله: ارزیابی شکستگی های فکی- صورتی برپایه ی معاینه های بالینی و پرتونگاری های مناسب انجام می گیرد. پرتونگاری های معمولی سالهاست، که به عنوان پرتونگاری های موفق در تشخیص شکستگی ها مورد استفاده قرار می گیرد و روش های پیشرفته، مانند سی.تی.اسکن و سی.تی.اسکن سه بعدی، به تازگی به عنوان کمک به آنها به کار گرفته می شوند. پرتونگاری پانورامیک، به عنوان یکی از پرتونگاری های ساده می تواند به طور همزمان، ماگزیلا و مندیبل را پوشش دهد و در ضمن در این کلیشه، تصاویر بخشی از استخوان زایگوما و لبه ی پایینی اوربیت را نیز، در بیشتر موارد به دست می دهد. روش معمول در بررسی شکستگی های استخوان زایگوما و لبه ی پایینی اوربیت استفاده از روش اختصاصی زایگوما (واترز) می باشد.
هدف
هدف از این بررسی، تعیین همخوانی دو روش پرتونگاری پانورامیک و واترزدر تشخیص شکستگی استخوان زایگوما و لبه ی پایینی اوربیت بود.
مواد و
روش
در این بررسی توصیفی-تحلیلی، پرتونگاری های پانورامیک و واترز 58 بیمار برگزیده شدند و پس از رمزگذاری کلیشه ها، از متخصص رادیولوژی خواسته شد، که درباره ی بود یا نبود شکستگی های لبه ی پایینی اوربیت، زایده ی ماگزیلاری زایگوما (درز زایگوماتیکوماگزیلاری)، زایده ی تمپورال زایگوما، قوس زایگوما و دیواره ی کناری سینوس، در پرسشنامه اظهار نظر کند و داده های مردم شناختی (Demographic) بیماران نیز، گردآوری شد. سپس، داده ها در نرم افزار SPSS نسخه ی 5/11 وارد و میزان همخوانی دو روش به کمک واکاوی توافق کاپا بررسی شد.
یافته ها
با توجه به مقادیر کاپا و با ضریب اطمینان 95 درصد، بی در نظر گرفتن سمت درگیری، بیشترین میزان همخوانی مشاهده شده در میان دو روش واترز و پانورامیک در تشخیص شکستگی زایده ی ماگزیلاری استخوان زایگوما، بسیار خوب تا عالی بود (76/0=K، 001/0p<) همخوانی این دو روش در تشخیص شکستگی لبه ی پایینی اوربیت، شکستگی زایده ی تمپورال استخوان زایگوما و دیواره ی کناری سینوس در حد متوسط تا خوب بوده و در تشخیص شکستگی قوس زایگوما، کمترین همخوانی دیده شد.
نتیجه گیری
برپایه ی نتایج این بررسی و میزان همخوانی به دست آمده، یافته های پانورامیک را درباره ی شکستگی زایده ی ماگزیلاری استخوان زایگوما و لبه ی پایینی اوربیت می توان جدی گرفت و از این روش، با توجه به پوشش گسترده ی ناحیه در آسیب ها و ضربه های فکی-صورتی استفاده ی بهینه ترکرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p476099 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!