بررسی بالینی و پرتونگاری پالپوتومی در دندان های مولر شیری با استفاده از روش الکتروسرجری

پیام:
چکیده:
بیان مساله: بیشتر از 60 سال است، که از فرموکرزول، به عنوان رایج ترین ماده در درمان پالپوتومی زنده ی دندان های شیری استفاده شده است، اما در طی سالیان اخیر، نگرانی هایی درباره ی احتمال مسمومیت و اثرات موتاژنیک، به دنبال استفاده از این ماده ایجاد شده است. بنابراین، بررسی هایی گسترده برای یافتن مواد و روش های جایگزین در حال انجام است.
هدف
هدف از این پژوهش، بررسی میزان موفقیت بالینی و پرتونگاری روش الکتروسرجری در درمان پالپوتومی زنده ی دندان های مولر شیری بود.
مواد و
روش
در این بررسی کارآزمایی بالینی، از الکترود سوزنی شکل دستگاه الکتروسرجری برای انجام درمان پالپوتومی زنده در 40 دندان مولر شیری استفاده شد. درمان در همه ی دندان ها به صورت یک جلسه ای انجام گردید. شش تا 12 ماه پس از پایان درمان، بر روی همه ی دندان های درمان شده بررسی بالینی و پرتونگاری انجام گردید و هر گونه نشانه ای از درد، فیستول، تورم، لقی پاتولوژیک، رادیولوسنسی در ناحیه ی فورکا و تحلیل های پاتولوژیک ریشه، به عنوان شکست درمان انگاشته شد.
یافته ها
پس از یک دوره پی گیری شش تا 12 ماهه، میزان موفقیت بالینی، 100 درصد و میزان موفقیت پرتونگاری این روش درمانی، 2/84 درصد بود. میزان موفقیت کلی (بالینی و پرتونگاری) نیز، برابر 2/84 درصد بود.
نتیجه گیری
با توجه به این که، روش الکتروسرجری یک درمان غیر دارویی، آسان، سریع و موثر است، شاید بتوان این روش را به عنوان یک جایگزین مناسب برای فرموکرزول معرفی کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
96
لینک کوتاه:
magiran.com/p476105 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!