بررسی تکرارپذیری معاینات بالینی و شاخص های رادیوگرافی در ارزیابی ناپایداری قطعه ای فقرات کمری

پیام:
چکیده:
هدف
تعیین تکرارپذیری اندازه گیری های یک آزمونگر برای معاینات بالینی و شاخص های رادیوگرافی که جهت تشخیص بیماران دچار ناپایداری قطعه ای فقرات کمری استفاده می شوند هدف این مطالعه می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی و متدلوژیک، 15 بیمار مبتلا به کمردرد مزمن غیر اختصاصی در محدوده سنی 43-22 سال با انتخاب غیر احتمالی و ساده شرکت داشتند. معاینات بالینی شامل سنجش شدت درد، دامنه حرکتی فلکسیون و اکستانسیون به روش شوبر، الگوهای حرکتی نابجا، آزمون تحمل فلکسوری و اکستانسوری به روش ایتو (Ito) و فلکسور جانبی با آزمون Sid Support، آزمون های بلند کردن مستقیم پا (SLR) دوطرفه و Sit-Up، آزمونProne Instability و شاخص Oswestry بودند. متغیر های رادیوگرافی شامل متغیرهای کمیت حرکت (جابجایی و چرخش مهره ها در سطح ساجیتال) به دو روش دوپوئیس و پنجابی و متغیرهای کیفیت حرکت (فاکتور ناپایداری، مرکز چرخش و طول سنتروئید) بودند. از روش Putto برای اخذ رادیوگرافی فلکسیون – اکستانسیون استفاده شد. پنج کلیشه در وضعیت های نوترال، فلکسیون و اکستانسیون کامل و دامنه میانی فلکسیون و اکستانسیون از بیماران اخذ شد. برای تکرارپذیری متغیرهای کمی از ضریب همبستگی آی.سی.سی و در متغیرهای اسمی از آماره کاپا استفاده شد.
یافته ها
نتایج حاکی از تکرارپذیری بالا در شدت درد(89/0=ICC)، دامنه حرکتی فلکسیون (93/0=ICC) و اکستانسیون (74/0=ICC)، آزمون Sid support (86/0-85/0=ICC)، تحمل اکستانسوری (86/0=ICC) و فلکسوری (82/0=ICC) و شاخص Oswestry (97/0=ICC) است. ارزش کاپا برای الگوهای حرکتی نابجا (66/0=k)، SLR دو طرفه و Sit-Up (65/0=k) و آزمونProne Instability (66/0=k)، نشاندهنده میزان توافق خوب می باشد. مختصات مرکز چرخش روی محورX (99/0=ICC) و Y (96/0=ICC)، چرخش به روش دوپوئیس (83/0=ICC) و پنجابی (88/0=ICC) دارای تکرارپذیری بسیار بالا و طول سنتروئید با 3 کلیشه (60/0=ICC) و 5 کلیشه (64/0=ICC)، فاکتورناپایداری با 3 کلیشه (61/0= ICC) و 5 کلیشه (72/0=ICC)، جابجایی به روش دوپوئیس (69/0=ICC) و پنجابی(76/0=ICC) از تکرارپذیری متوسط به بالا برخوردارند.
نتیجه گیری
آزمون های بالینی شامل شدت درد، دامنه حرکتی فلکسیون و اکستانسیون، آزمونSid support، تحمل اکستانسوری و فلکسوری و شاخص Oswestry از تکرارپذیری بالا تا بسیار بالا برخودارند. الگوهای حرکتی نابجا، SLR دوطرفه و Sit-Up و آزمون Prone Instability از میزان توافق خوب برخوردارند. شاخص های رادیوگرافی دارای تکرارپذیری متوسط تا بسیار بالا هستند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
6
لینک کوتاه:
magiran.com/p477342 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!