پایگاه های مفید کودکان در اینترنت

چکیده:
امروزه استفاده از اینترنت و پایگاه های موجود در آن، رو به افزایش است و هر کدام با استفاده از جذابیت های گرافیکی و اطلاعات جدید سعی دارند تا توجه کاربران را به خود معطوف دارند. این مساله به خصوص در پایگاه های کودکان و نوجوانان به خوبی نمایان است.
اینترنت از آغازین روز های تولد آن، به جاذبه ای ویژه برای کودکان، جوانان و نوجوانان تبدیل شده است؛ چنان که تحقیقات به عمل آمده در مورد استفاده کودکان از اینترنت و کامپیوتر از رشد روزافزون این پدیده در این سنین حکایت می کند.
داده های آماری در این زمینه نشان می دهد که تعداد کودکان 2 تا 7 ساله ای که در منزل از کامپیوتر استفاده می کنند، از 48 درصدی که در سال 1996م به ثبت رسیده بود، به 70 درصد در سال 2000 م افزایش یافته است. استفاده از اینترنت نیز در میان این علاقه مندان کوچک، از 15 درصد به مرز 52 درصد در این سال مبنا رسیده است.
اقبال گسترده به اینترنت را می توان در سرعت و امکان استفاده راحت از این وسیله ارتباطی جستجو کرد. تحقیقات صورت گرفته در این زمینه نشان می دهد که گسترش و انتشار اینترنت 9 برابر سریع تر از رادیو، 4 برابر سریع تر از کامپیوترهای شخصی و سه برابر سریع تر از تلویزیون بوده است. این سرعت بالا و جذابیت جستجوی اینترنتی، باعث شده که در حال حاضر 149 میلیون نفر در برابر جاذبه جادویی آن سر تسلیم فرود بیاورند.
این در حالی است که هر ماه 12درصد به این تعداد افزوده می شود. بررسی های آماری در سال 2000، یعنی 7 سال پیش نشان می دهد که کودکان، 2 تا 7 سال به طور متوسط 34دقیقه در روز از کامپیوتر استفاده می کرده اند. این استفاده با افزایش سن و سال کودکان به میزان بیشتری نیز رسیده است. با گذشت 7 سال از این تحقیقات می توان اطمینان حاصل کرد که رقم مورد نظر در حال حاضر افزایش چشمگیری پیدا کرده است. (1)بیشتر والدین به علت وجود جنبه های منفی اینترنت به خصوص دسترسی به تصاویر و نوشته های غیر اخلاقی و یا در معرض استفاده پورنوگرافی (Pornography) (2) از آنان، نگران استفاده کودکان و نوجوانان خود از اینترنت هستند.
متخصصان در مورد تاثیر اینترنت بر کودکان معتقدند که: «با وجود جنبه های مثبت از قبیل جنبه های آموزشی و ارائه خدمات ارتباطی، رایانه و اینترنت جنبه های منفی نیز دارند. استفاده کنترل نشده از کامپیوتر به ویژه وقتی که با دیگر فناوری ها از قبیل تلویزیون همراه باشد، کودک را در معرض خطر اثرات مضر آن بر تکامل فیزیکی، اجتماعی و روانی قرار می دهد... فضای سیال و حضور بی واسطه در دنیای مجازی می تواند آسیب ها و خطراتی برای آن ها به دنبال داشته باشد: با این حال، با فرض این خطرات نمی توان مانع حضور کودکان در اینترنت شد زیرا در صورتی که از کامپیوتر صحیح استفاده شود، اثرات مثبتی دارد. (3)اینترنت می تواند فضایی گسترده برای خلاقیت کودکان و نوجوانان فراهم نماید تا بهتر بیاموزند، سرگرم شوند و با دوستان مدرسه ای به گفتگو بنشینند و در صورت نیاز مشکلات خود را با معلمان و اساتید خویش مطرح و آن را حل نمایند؛ اما به تعبیر روان شناس این رشته: «درست همانند دنیای واقعی، در دنیای وب نیز نظارت والدین بر استفاده آن ها از این فضا و راهنمایی آنان به سایت های سالم امری ضروری است».
روان شناسان معتقدند رفتار صحیح والدین و اتخاذ سیاست های خاص، بهترین گزینه جهت تصحیح رفتار کودکان، نوجوانان و جوانان است؛ چرا که در غیر این صورت، فرزندان نه تنها رفتار نادرست خود را ترک نمی کنند، بلکه لجبازی با والدین را در پیش گرفته و هر روز بیش از روز قبل به سایت های غیراخلاقی مراجعه می کنند.
از آن جایی که امروزه با تلاش و اهتمام مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران توان استفاده از اینترنت افزایش چشمگیری داشته و در تمامی شهرها و بسیاری از روستاهای کشور اسلامی مان امکان استفاده از اینترنت به وجود آمده است و با توجه به این که این فناوری، هم می تواند در خدمت سازندگی قرار گیرد و هم ابزاری برای تخریب کودکان، نوجوانان و جوانان باشد، بنابراین دو مساله مهم باید مورد متوجه والدین و مسئولان باشد؛ والدین از آن جهت که به عنوان مربیان اصلی کودکان هستند و مسئولان از آن جهت که در امر تربیت فکری و علمی و شکوفایی استعدادهای کودکان نقش دارند. این دو مهم عبارت اند از:1. چگونه از این فناوری می توان برای رشد و تکامل کودکان و نوجوانان استفاده نمود؟
2. چگونه می توان اشتیاق آن ها به استفاده از اینترنت را به راه درست هدایت کرد؟
زبان:
فارسی
در صفحه:
40
لینک کوتاه:
magiran.com/p479365 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!