مقایسه در مطالعات هنری ایرانی
با نگاهی هر چند گذرا به کتاب های سده های پیشین در کشور، جایگاه و اهمیت مطالعات مقایسه ای و تطبیقی هنر برای مولفان آنها مشهود می شود. این مولفان برای شناخت و شناساندن و برای ارزیابی و گاهی داوری به مقایسه میان هنرمندان و یا آثار آنها توجه داشته اند به بیان دیگر، مطالعه تطبیقی یکی از مهمترین روش ها در نقد سنتی هنر کشورمان محسوب می شده است. گاهی حضور روش تطبیقی چنان پررنگ می شود که گویی بدون آن نمی توان به شناخت اثر هنری یا هنرمند نائل گشت.
این مقاله قصد دارد جایگاه و اهمیت مطالعات و روش تطبیقی در پیکره مطالعاتی زیر را مورد بررسی قرار دهد و به طبقه بندی انواع این مقایسه ها بپردازد. در طبقه بندی به انواع مقایسه ها همچون عالی مطلق، عالی مقید، تفضیلی همراه با پرسشهای مطرح شده پاسخ بدهد پرسشهایی همچون: آیا این مقایسه ها متن محور هستند یا مولف محور یا ترکیبی؟ درحوزه متن آیا این مقایسه ها صورتگرا هستند یا مضمونگرا!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.