بررسی تغییرات فتوگرافیک نسج نرم نیم رخ بیماران تحت عمل جراحی ارتوگناتیک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از اهداف انجام عمل جراحی راست فکی، بهبود وضع ظاهری صورت و افزایش هر چه بیشتر زیبایی بیمار می باشد. از طرف دیگر تغییرات نسج سخت با تغییرات نسج نرم همراه میباشند. با توجه به این موارد، همچنین اهمیت پاسخ و تبعیت نسج نرم از حرکات اسکلتی و دندانی، این تحقیق با هدف بررسی تغییرات نسج نرم از نمای نیم رخ فتوگراف بیمارانی که در سال 1378 در بیمارستان آیت الله طالقانی تحت عمل جراحی راست فکی قرار گرفته بودند انجام شد.
مواد و روش ها
تحقیق به روش نیمه تجربی و با استفاده از تکنیک مشاهده صورت گرفت. فتوگراف نیم رخ 36 بیمار (12 مرد و 25 زن) در حالتNHP برای تغییرات استفاده شد و سه خط راهنما تحت عناوین، 1- خط راهنمای افقی حقیقی، 2- خط عمودی ساختگی، 3- خط تراگوکانتال انتخاب، سپس تغییرات لندمارکهای نسج نرم در سطح افق نسبت به خط عمودی ساختگی بررسی گردید. فتوگرافها قبل از عمل و 6 ماه بعد از باز کردن IMF تهیه و تغییرات نسج سخت با استفاده از آنالیزهای سفالومتری که بلافاصله قبل از عمل و 6 ماه بعد از باز کردن I MF تهیه شده بودند محاسبه گردید. لندمارکهای نسج نرم که مورد محاسبه قرار گرفتند عبارت بودند از:pn، sn، SLS، pgs، Ls و Li. همچنین لندمارکهای نسج سخت از نمای نیم رخ سفالوگرام عبارت بودند از: ANS، Apt، Is، Ii و pg.
یافته ها
نتایج نشان دادند تغییرات نسج نرم با تغییرات نسج سخت همزمان صورت گرفت. همچنین این تغییرات نسبت به تغییرات نسج سخت از نظر آماری معنی دار بود.
نتیجه گیری
نسج نرم به دنبال تغییرات ایجاد شده در نسج سخت تغییر می یابد. در طراحی عمل جراحی راست فکی برای یک فرد باید عوامل متعددی از قبیل سن، جنس و نژاد به طور همه جانبه مورد بررسی قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p481417 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!