بررسی PH و Titratable Acidity در برخی از نوشابه های گازدار ایرانی (1382)

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
اروژن بعنوان از دست رفتن غیرقابل برگشت نسج سخت دندانی در اثر یک پروسه شیمیایی، بدون درگیر بودن باکتری ها تعریف گردیده است. اروژن دندانی عامل مهمی در تخریب دندان نزد همه گروه های سنی بخصوص کودکان میباشد. تصور می شود اسیدهای با منشاء داخلی (شیره معده) و خارجی (مواد غذایی ترش و نوشابه های گازدار) عوامل اصلی ایجاد اروژن هستند. شواهد درباره بروز اروژن توسط نوشابه های گازدار بطور چشمگیری رو به افزایش نهاده است. زیرا مصرف این گونه نوشابه ها بطور تاسفانگیزی طی دو دهه گذشته افزایش یافته است. بنابراین بررسی قدرت اسیدی نوشابه های ساخت داخل کشور ضروری مینماید. هدف از این مطالعه بررسی PH و Titratable Acidity (TA) برخی از نوشابه های گازدار تولید داخل کشور میباشد.
مواد و روش ها
این مطالعه تجربی از نوع آزمایشگاهی در کرمان برای کنترل PH و TA نوشابه های گازدار کولا، پرتقالی و لیمویی تولید داخل کشور طراحی شد. در این تحقیق، 23 نوع نوشابه از گروه های سه گانه فوق تهیه و PH، TA آنها در آزمایشگاه طی سه نوبت یعنی حدود 10روز پس از تولید، حدود 2 ماه، و حدود 4 ماه پس از تولید با دستگاه PH متر دیجیتالی و با روش خنثیسازی اسید و رنگسنجی (تیتراسیون) بررسی شد. آنگاه یافته ها با برنامه آماری SPSS10 و آزمونهای paired T و ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که PH نوشابه های مورد بررسی در محدوده 3-5/2 بوده، PH نوشابه های کولا از نوشابه های پرتقالی و لیمویی کمتر بود (05/0P<). TA در نوشابه های پرتقالی اندکی بیشتر از نوشابه های کولا و لیمویی بود اما این اختلاف معنیدار نبود. TA نوشابه های مورد بررسی در محدوده 14/0-11/0 قرار داشت.
نتیجه گیری
با توجه به PH و TA به نظر میرسد تمامی نوشابه های مورد بررسی با این روش مطالعه، از نظر قدرت و توانایی ایجاد اروژن دندانی در گروه کم یا قدرت ضعیف جای میگیرند اما این نتیجه به مفهوم بیضرر بودن آنها برای دندانها و سلامت جسم نمیباشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
313 تا 319
لینک کوتاه:
magiran.com/p481459 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!