فهرست مطالب

Journal of Dental School
Volume:24 Issue: 3, 2006

  • تاریخ انتشار: 1385/07/11
  • تعداد عناوین: 16
|
  • مریم شفیعی، مریم دوزنده صفحات 235-343
    سابقه و هدف
    بهبود خواص مکانیکی با افزایش درجه پلیمریزاسیون در کیفیت و طول عمر ترمیمهای کامپوزیت رزین اهمیت بسزایی دارد و شدت تابش به عنوان عامل اصلی در پلیمریزاسیون کافی در دستگاه های نوری رو به افزایش میباشد، چنانچه شدتهای تابش بالا با کاهش زمان کیورینگ ارائه شده اند. اما در تحقیقات، تاثیر این پلیمریزاسیون سریع بر خواص مکانیکی کامپوزیت رزین مورد بحث میباشد. هدف از این تحقیق، مقایسه اثر شدتهای مختلف دستگاه نوری هالوژن بر استحکام خمشی کامپوزیت رزین میباشد.
    مواد و روش ها
    این تحقیق به روش تجربی با تهیه 70 نمونه از کامپوزیت Z100 انجام گرفت. کامپوزیتها در مولدی از جنس Stainless steel به ابعاد 5/2×2×25 میلیمتر قرار داده شده، با استفاده از نوار شفاف روی آن در شرایط نوری زیر، تحت تابش قرار گرفتند. شدتهای مختلف ایجاد شده توسط دستگاه هالوژن در 7 گروه 10تایی زیر مورد بررسی قرار گرفتند.
    1- شدت mw/cm2400 در زمان 40 ثانیه (گروه کنترل)، 2- شدت mw/cm2 700 در زمان 23 ثانیه، 3- شدت mw/cm2 1120 در زمان 3/14 ثانیه (در سه گروه فوق چگالی انرژی یکسان است)، 4- شدت mw/cm2 700 در زمان 40 ثانیه، 5- شدت mw/cm21120 در زمان 10 ثانیه، 6- شدت mw/cm2 1120 در زمان 23 ثانیه، 7- شدت mw/cm2 1120 در روش Soft- Start. چگالی انرژی در هر گروه تعیین شد. 10 دقیقه پس از تابش، نمونه ها از مولد خارج شده و بعد از 24 ساعت نگهداری در دمای 37 درجه سانتیگراد جهت آزمایشthree point flexture، در دستگاه اینسترون قرار گرفته، مقادیر استحکام خمشی بر حسب مگاپاسکال (MPa) بدست آمد. مقادیر بدست آمده به وسیله آزمونهای آماری ANOVA و Kruskal-wallis مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    مقادیر میانگین استحکام خمشی در 7 گروه آزمایشی به ترتیب MPa52/122، 48/126، 71/133، 75/125، 21/123، 55/131 و 11/121 بود. با استفاده از آزمون آماری ANOVA، همچنین آزمون تکمیلی Kruskal-Wallis، تفاوت آماری معنی داری بین 7 گروه مشاهده نگردید (05/0P>).
    نتیجه گیری
    استحکام خمشی کامپوزیت به سرعت پلیمریزاسیون حساسیتی نداشت. پلیمریزاسیون سریع با شدت تابش بالا و زمان تابش کوتاه، اثر مخربی بر استحکام خمشی کامپوزیت نشان نداد. روش Soft - start پلیمریزاسیون در شدت تابش 1120، استحکامی مشابه روش پیوسته کیورینگ در این شدت را نشان داد.
    کلیدواژگان: شدت تابش، زمان تابش، چگالی انرژی، کامپوزیت رزین، استحکام خمشی
  • حسن بهنیا، علیرضا هادی صفحات 291-297
    سابقه و هدف
    امروزه ایمپلنت یک درمان ایدهآل و در دسترس برای جایگزینی دندانهای از دست رفته است. ایمپلنت باید به طور ایدهآل حداقل توسط 1 میلیمتر استخوان احاطه شود. به این منظور دانستن ابعاد استخوانی ضروری است. در این راستا تعیین عرض استخوان یکی از موارد مشکلزا میباشد. با استفاده از Ridge Mapping Caliper میتوان بر برخی مشکلات مرتبط با تکنیکهای مختلف تصویربرداری نظیر CT - Scan فائق آمد. این تحقیق با هدف بررسی دقت Bone Caliper در تعیین عرض ریج در مقایسه با CT-Scan صورت گرفت.
    مواد و روش ها
    این تحقیق تشخیصی بر روی 11 بیمار مراجعه کننده به بخش جراحی و پروتز دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی که متقاضی ایمپلنت بودند صورت گرفت. به این منظور یک Stent آکریلی خاص طراحی گردید تا نقاط اندازهگیری هنگام تهیه اسکن و اندازهگیری داخل دهان یکسان باشد. اندازهگیری عرض استخوان در 52 محل قرارگیری ایمپلنت در دو محل به فاصله 3 و 6 میلیمتر از لبه ریج یکبار داخل دهان و یکبار روی CT - Scan انجام شد. میانگین، انحراف معیار (بر حسب میلیمتر)، آزمون تساوی میانگین داده ها (آزمون t زوج شده)، ضریب همبستگی، ضریب اعتبار و فاصله اطمینان 95 درصد یکبار برای کل داده ها، یکبار برای کل داده های سایت 3 میلیمتری و یکبار برای کل داده های سایت 6 میلیمتری محاسبه شد.
    یافته ها
    در مجموع 104 اندازه گیری داخل دهان 104 اندازهگیری روی CT - Scan در 52 محل قرارگیری ایمپلنت انجام شد که تفاوت این اندازه گیری ها از نظر آماری معنی دار نبود(05/0P>).
    نتیجه گیری
    بر این اساس میتوان از Bone Caliper به جای CT - Scan جهت تعیین عرض استخوان استفاده کرد. این تکنیک با توجه به سادگی و در دسترس بودن میتواند تخمین مناسبی از مقدار استخوان موجود، در کلینیک در اختیار کلینیسین قرار دهد.
    کلیدواژگان: ایمپلنت، Ridge Mapping، Bone Calipers، CT، Scan
  • محمدبیات، لینا ملکمیان، ریحانه ابراهیمی صفحات 298-303
    سابقه و هدف
    روش های جراحی دندان معمولا با درد و ناراحتی و مشکلات فراوانی از جمله تورم و تریسموس و درد همراه میباشند. داروهایی از قبیل کورتیکواستروئیدها برای کاهش تورم و عوارض پس از عمل مورد استفاده قرار گرفتهاند. با توجه به اهمیت موضوع و اهمیت پیشگیری از عوارض درمانهای دندانپزشکی این تحقیق با هدف بررسی اثر دگزامتازون تزریقی قبل از عمل جراحی دندانهای نهفته پایین در کاهش تورم و تریسموس پس از عمل انجام شد.
    مواد و روش ها
    مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی و دوسوکور تصادفی (randomized double – blind experimental) و با استفاده از تکنیک مشاهده در مدت زمان 18 ماه صورت گرفت. 30 بیمار (17 زن و 13 مرد) مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی تهران جهت خارج کردن دندان مولر سوم پایین در دو گروه مورد و کنترل به طور تصادفی قرار گرفتند. در گروه مورد، قبل از عمل جراحی دگزامتازون به صورت تزریقی و در گروه مورد از آب مقطر به عنوان پلاسبو استفاده شد. اندازه فاصله دو زاویه فک پایین و میزان باز شدن دهان برحسب میلی متر قبل از عمل و 48 ساعت و یک هفته بعد از عمل اندازهگیری و ثبت گردید. با توجه به ماهیت متغیر مورد بررسی از آزمون t – test برای بررسی تفاوتها استفاده شد.
    یافته ها
    تحقیق نشان داد که تفاوت موجود بین گروه کنترل و گروه مورد (استفاده از دگزامتازون تزریقی قبل از عمل) از نظر تورم و تریسموس معنیدار بود(001/0P<).
    نتیجه گیری
    استفاده از دگزامتازون تزریقی قبل از عمل جراحی بیرون آوردن دندان مولر سوم موجب کاهش تورم و تریسموس بعد از عمل میشود.
    کلیدواژگان: مولر سوم، تورم، تریسموس، دگزامتازون تزریقی
  • عاطفه پاک دل، ناصر ولایی، مونس رجبی صفحات 304-312
    سابقه و هدف
    تزریق جزء آن دسته از اعمال دندانپزشکی است که بزرگترین پاسخ منفی را در کودکان ایجاد میکند و کاهش درد ناشی از آن یکی از بزرگترین معضلات در دندانپزشکی کودکان میباشد. از آنجا که ضرورت استفاده از مواد بیحسی سطحی مورد تردید و تناقض بوده و در کشور ایران چنین تحقیقی در این زمینه انجام نشده است بنابراین، این تحقیق با هدف تعیین تاثیر ژل بنزوکائین بر میزان درد ناشی از تزریق در کودکان مراجعه کننده به بخش کودکان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد در سال 1383 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق با طراحی کارآزمایی بالینی از نوع sequential randomized double blind به روش نمونه گیری مستمر انجام گرفت. کودکی که نیازمند بیحسی انفیلتراسیون دو طرفه خلفی فک بالا جهت ترمیم Cl I بطور همزمان و فاقد آبسه و فیستول در ناحیه مورد نظرو یا هر گونه بیماری سیستمیک بود و همچنین از نظر همکاری در طبقه 3 یا 4 فرانکل قرار داشت مورد بررسی قرار گرفت. ژلهای مورد استفاده، بنزوکائین 18% و فلوراید با طعم و رنگ یکسان بود. بطور تصادفی یکی از دو ژل بمدت 2 دقیقه در وستیبول ناحیه قرار داده شده و تزریق انجام میگرفت. پس از 10 دقیقه استراحت، تمامی مراحل در سمت مخالف با ژل دیگر انجام گرفتند. جهت اندازه گیری درد، مقیاس CPS از نظر محقق، و مقیاس VAS از نظر کودک مورد استفاده قرار گرفت و در نهایت ارجحیت دو تزریق از کودک پرسیده شد. داده های بدست آمده از VAS و CPS با آزمونهای Mann Whitney و کای دو، ارجحیت با Sign test و همبستگی بین دو مقیاس Vas و CPS با Spearman مورد قضاوت آماری قرار گرفتند.
    یافته ها
    در این تحقیق 25 کودک (50 نمونه) 12 6 ساله مورد بررسی قرار گرفتند. بعلت عدم پایایی دو نفر در ارائه پاسخها و حذف آنان تحقیق بر روی 23 نفر انجام گرفت. در مقیاس VAS مجموع امتیازات ژل پلاسبو، 551 و ژل بنزوکائین 530 بود. در مقیاس CPS مجموع امتیازات ژل پلاسبو، 519 و ژل بنزوکائین 562 بود که هیچ یک از نظر آماره Mann Whitney معنیدار نبود. با مقیاس CPS و VAS، میزان درد «ندارد و خفیف» در گروه های پلاسبو و بنزوکائین مشابه هم بود و برحسب درد «ندارد و خفیف» و درد «متوسط و شدید» آماره کای دو نشان داد که این اختلاف به لحاظ آماری معنیدار نمیباشد. از نظر ارجحیت تزریق، 3 مورد (13درصد) بین ژلهای پلاسبو و بنزوکائین بیتفاوت بوده، 11 مورد (48 درصد) پلاسبو و 9 مورد (40 درصد) بنزوکائین را ترجیح دادند که از نظر آمارهSign test معنی دار نبود. همبستگی بین CPS و VAS با آماره Spearman در گروه شاهد 21/0 (21 درصد) و در گروه مورد 17/0 (17 درصد) بدست آمد که میزان همخوانی ضعیف است.
    نتیجه گیری
    نتایج تحقیق نشان دادند که ژل بنزوکائین 18% تاثیری بر میزان درد ناشی از تزریق در کودکان ندارد، بنابراین میتواند با احتیاط مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: ژل بیحسی موضعی، بنزوکایین، درد، تزریق، کودکان
  • حمیدرضا پور اسلامی، عباس ارسلانی صفحات 313-319
    سابقه و هدف
    اروژن بعنوان از دست رفتن غیرقابل برگشت نسج سخت دندانی در اثر یک پروسه شیمیایی، بدون درگیر بودن باکتری ها تعریف گردیده است. اروژن دندانی عامل مهمی در تخریب دندان نزد همه گروه های سنی بخصوص کودکان میباشد. تصور می شود اسیدهای با منشاء داخلی (شیره معده) و خارجی (مواد غذایی ترش و نوشابه های گازدار) عوامل اصلی ایجاد اروژن هستند. شواهد درباره بروز اروژن توسط نوشابه های گازدار بطور چشمگیری رو به افزایش نهاده است. زیرا مصرف این گونه نوشابه ها بطور تاسفانگیزی طی دو دهه گذشته افزایش یافته است. بنابراین بررسی قدرت اسیدی نوشابه های ساخت داخل کشور ضروری مینماید. هدف از این مطالعه بررسی PH و Titratable Acidity (TA) برخی از نوشابه های گازدار تولید داخل کشور میباشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه تجربی از نوع آزمایشگاهی در کرمان برای کنترل PH و TA نوشابه های گازدار کولا، پرتقالی و لیمویی تولید داخل کشور طراحی شد. در این تحقیق، 23 نوع نوشابه از گروه های سه گانه فوق تهیه و PH، TA آنها در آزمایشگاه طی سه نوبت یعنی حدود 10روز پس از تولید، حدود 2 ماه، و حدود 4 ماه پس از تولید با دستگاه PH متر دیجیتالی و با روش خنثیسازی اسید و رنگسنجی (تیتراسیون) بررسی شد. آنگاه یافته ها با برنامه آماری SPSS10 و آزمونهای paired T و ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که PH نوشابه های مورد بررسی در محدوده 3-5/2 بوده، PH نوشابه های کولا از نوشابه های پرتقالی و لیمویی کمتر بود (05/0P<). TA در نوشابه های پرتقالی اندکی بیشتر از نوشابه های کولا و لیمویی بود اما این اختلاف معنیدار نبود. TA نوشابه های مورد بررسی در محدوده 14/0-11/0 قرار داشت.
    نتیجه گیری
    با توجه به PH و TA به نظر میرسد تمامی نوشابه های مورد بررسی با این روش مطالعه، از نظر قدرت و توانایی ایجاد اروژن دندانی در گروه کم یا قدرت ضعیف جای میگیرند اما این نتیجه به مفهوم بیضرر بودن آنها برای دندانها و سلامت جسم نمیباشد.
    کلیدواژگان: نوشابه گازدار، اروژن، اسیدیته قابل تیتراسیون
  • ماشااله خانه مسجدی، لیلا بصیر صفحات 320-327
    سابقه و هدف
    یکی از مهمترین مراحل در تشخیص و تعیین نیاز بیماران به درمانهای ارتودنسی آتی بعنوان عملی پیشگیرانه، محاسبه و تخمین عرض مزیودیستال دندانهای کانین و پرهمولر اول و دوم دائمی رویش نیافته در دوره دندانی مختلط و مقایسه آن با فضای موجود در قوس دندانی میباشد. یکی از متداولترین، سادهترین و عملیترین روش ها، روش Tanaka & Johnston میباشد. بعلت تاثیر نژاد و گونه بر اندازه دندانها و با توجه به این موضوع که فرمول خطی Tanaka & Johnston از مطالعه و بررسی بر روی افراد با نژاد اروپای شمالی حاصل شده است نمیتوان این فرمول را در نژادهای دیگر به کار برد. هدف از این بررسی بدست آوردن معادلات خطی جدید برای تخمین عرض مزیودیستال دندانهای کانین و پرهمولر رویش نیافته برای استفاده در شهر اهواز میباشد.
    مواد و روش ها
    این بررسی تحلیلی – مقطعی بر روی 45 نفر از دانشآموزان (23 دختر و 22 پسر) 14 تا 18 ساله که در آنها دندانها کاملا رویش یافته، فاقد پوسیدگی و ترمیم دندانی، آنومالی های شکلی و یا سایش دندانی و دارای رابطه Class I کانین و مولر بودند انجام گرفت. از دندانها بوسیله کولیس دیجیتال با دقت 01/0 میلیمتر اندازه گیری بعمل آمد و با استفاده از آنالیزهای همبستگی، رگرسیون و T-test اطلاعات جمعآوری شده تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    در این مطالعه نتایج زیر حاصل شد. ضریب همبستگی بین مجموع عرض مزیودیستال دندان های ثنایای پایین با مجموع عرض مزیودیستال دندانهای کانین و پرهمولر در فک بالا در زنان 588/0=r، در مردان 686/0=r و در مجموع 678/0=r بدست آمد. ضریب همبستگی در فک پایین در زنان 611/0= r، در مردان 7/0=r و در مجموع 691/0=r بدست آمد. معادلات رگرسیون و ضرایب مربوطه برای تخمین عرض مزیودیستال دندانهای کانین و پره مولر رویش نیافته(Y) براساس مجموع عرض مزیودیستال دندانهای ثنایای رویش یافته پایین (X) پس از ساده کردن و با احتساب تقریبا 5/0 میلیمتر بزرگنمایی برای شهر اهواز بصورت زیر بدست آمد: +5/10 = y (در فک بالا)، + 10 = y (در فک پایین).معادلات جدید در فک بالا و پایین تقریبا با سطح 50% جدول احتمالات Moyers هماهنگی دارند.
    نتیجه گیری
    با توجه به تاثیر نژاد و گونه بر روی اندازه دندانها، به تخمین اندازه دندانها و ارتباط میان گروه های دندانی در هر نژاد و گونه برای استفاده در کلینیک نیاز میباشد. در این بررسی میان مجموع عرض مزیودیستال دندانهای ثنایای پایین و مجموع عرض مزیودیستال دندانهای کانین و پرهمولر فک بالا و پایین در اهواز روابط زیر برقرار است: (2: مجموع عرض مزیودیستال دندانهای ثنایای پایین) + 5/10 = مجموع عرض مزیودیستال دندانهای کانین و پرمولر بالا در هر نیم فک (2: مجموع عرض مزیودیستال دندانهای ثنایای پایین) + 10 = مجموع عرض مزیودیستال دندانهای کانین و پرمولر پایین در هر نیم فک معادلات جدید در فک بالا و پایین تقریبا با سطح 50% جدول احتمالات Moyers هماهنگی دارند.
    کلیدواژگان: آنالیز فضا، دوره دندانی مختلط، Tanaka & Johnston
  • ماندانا ستاری، سعید خلیلی، محمد رخشان صفحات 328-334
    سابقه و هدف
    با توجه به حضور قابل توجه عوامل سیستم ایمنی در ضایعات مزمن پری‎اپیکال احتمال دخالت پاسخ های دفاعی بدن بویژه در قالب واکنش های ازدیاد حساسیت، در پاتوژنز این ضایعات مطرح می‎شود. تاکنون براساس منابع موجود از بین عوامل مهم دخیل در واکنش ازدیاد حساسیت تیپ I، فقط به بررسی یکی از این عوامل پرداخته شده، بنابراین این تحقیق با هدف بررسی ارتباط میان درصد مست‎سل‎ها و غلظت هیستامین با حضور‎ IgE در ضایعات مزمن پری‎اپیکال دندان انسان انجام پذیرفت.
    مواد و روش ها
    برای انجام این تحقیق تحلیلی، از بین بیماران مراجعه کننده به بخش های بیماری های دهان، اندودنتیکس، جراحی دهان، فک و صورت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و درمانگاه ها در مجموع 40 نمونه ضایعه پری‎اپیکال از 39 بیمار جمع آوری گردید. پس از خارج ساختن نمونه ها ضمن جراحی، نمونه ها به دو نیمه تقسیم شدند. نیمی از نمونه ها مورد کشت 3 روزه بافتی قرار گرفته، سپس جهت تعیین حضور و غلظت IgE، هیستامین و اینترلوکین-6 (IL-6)در مایع رویی کشت از روشSandwich Enzyme Linked Immuno-Sorbent Assay (ELISA) استفاده شد. نیمی دیگر جهت تعیین درصد مست‎سل‎ها به بخش پاتولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فرستاده شدند. جهت انجام آنالیزهای آماری از آزمون های آماری غیر پارامتری Mann Whitney U و تعیین ضریب همبستگی Spearman استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین درصد مست‎سل‎ها در گروه مورد حدود 02/7±25/10و در گروه شاهد حدود 09/4±9/6 از کل سلول‎های التهابی برآورد شد. میانگین غلظت هیستامین در گروه مورد حدود 67/9±1/9 و در گروه شاهد حدود 46/4± 93/5 نانوگرم/ میلی‎لیتر برآورد شد. همچنین با انجام آنالیزهای آماری مشخص ‎شد که بین ‎دو گروه مورد مطالعه از لحاظ ‎درصد مست‎سل‎ها و غلظت هیستامین اختلاف آماری معنی‎داری وجود ندارد. ضمن آنکه بین درصد مست‎سل‎ها و حضور IgE و بین غلظت هیستامین و حضور IgE به همبستگی آماری معنی‎داری برخورد نشد.
    نتیجه گیری
    براساس یافته های بدست آمده از این تحقیق چنین نتیجه گیری می‎شود که نظر به عدم همراهی معنی‎دار مست‎سل‎ها و هیستامین با IgE در ضایعات مزمن پری‎اپیکال فرض دخالت داشتن واکنش ازدیاد حساسیت تیپ I (آلرژی)در پاتوژنز این ضایعات کمرنگ می‎شود.
    کلیدواژگان: ضایعه مزمن پری‎اپیکال، IgE، مست سل‎، هیستامین، آلرژی، ازدیاد حساسیت
  • محمدرضا طالبی اردکانی، امیر معین تقوی احمد، حائریان اردکانی، محمد افخمی، محمدعلی بهناز، مهدی هاشم زاده صفحات 344-349
    سابقه و هدف
    دیابت از شایعترین بیماری های متابولیک به شمار میرود، تقریبا نیمی از بیماران مبتلا به دیابت از بیماری خود آگاهی ندارند. شیوع این بیماری در بیماران دارای پریودونتیت در مقایسه با بیماران سالم (از نظر پریودنتال) بیشتر است. بنابراین تعداد زیادی از بیماران با مشکلات پریودنتالی دارای دیابت ناشناخته میباشند. هدف از این مطالعه ارزیابی همبستگی بین میزان قند خون شیار لثه ای و قند خون مویرگی نوک انگشت میباشد تا از خون شیار لثهای در طول معاینات پریودنتال برای تعیین سطح قند خون استفاده شود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی - تحلیلی 30 بیمار دیابتی و 30 بیمار غیردیابتی دارای پریودونتیت متوسط تا شدید پس از انجام معاینات پریودنتال برای مطالعه انتخاب شدند. در این بیماران قند خون ناشی از پراب کردن شیار لثهای، همچنین قند خون مویرگی نوک انگشت با استفاده از دستگاه گلوکومتر به طور همزمان اندازهگیری شدند، سپس با استفاده از آزمونهای آماری Pearsons correlation و paired t مورد ارزیابی قرار گرفتند.
    یافته ها
    سطح قند خون بیماران از mg/dl 58 تا 477 متغیر بود و بین میزان قند خون شیار لثهای و قند خون شیار مویرگی نوک انگشت همبستگی بالایی وجود داشت (99/0=r، 0001/0=P). همچنین شدت بیماری پریودنتال در دو گروه شاهد و مورد از نظر آماری معنیدار نبود(05/0P>).
    نتیجه گیری
    با توجه به همبستگی موجود بین قند خون مویرگی و قند خون شیار لثه، میتوان در کلینیک دندانپزشکی از این روش بجای سایر روش های invasive استفاده کرد. بنابراین میتوان از خون ناشی از پراب کردن پاکت پریودنتال در طول معاینات پریودنتالی برای ارزیابی سطح قند خون و نیز تشخیص بیماران دیابتی استفاده نمود.
    کلیدواژگان: دیابت ملیتوس، سطح قند خون شیار لثهای، سطح قند خون مویرگی، بیماری پریودنتال
  • لیدا طوماریان، شراره صابری صفحات 350-357
    سابقه و هدف
    در مورد پاتوژنزEarly Childhood Caries (Nursing Caries)، بیش از همه بر نقش میکروارگانیسمها (بخصوص استرپتوکک موتانس) تاکید میشود. البته عوامل متعدد دیگری نیز در این بیماری دخالت دارند که پاسخهای ایمنی میزبان از جمله آنها میباشند. از میان عوامل مختلف سیستم ایمنی، در مورد نقش نوتروفیلها در جلوگیری یا بروز nursing caries، علیرغم اینکه بعنوان اولین خط دفاعی به حساب میآیند، تحقیقات چندانی صورت نگرفته است. با توجه به مطالب فوق، هدف از انجام این تحقیق، بررسی میزان نوتروفیلهای بزاق کودکان 5-3 ساله درگیر و غیردرگیر nursing caries در مهدکودکهای تهران در سال تحصیلی 81-1380 میباشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه نحلیلی Cross sectional تعداد 36 نفر از کودکان مبتلا به nursing caries و 36 نفر از کودکان Caries Free انتخاب و کلیه متغیرهای زمینهای که احتمال تاثیر آنها بر میزان نوتروفیلها داده میشد، حذف شدند. سپس جهت انجام آزمایشات، حدود 1 میلیلیتر بزاق از دهان هر فرد گرفته شد و پس از رنگآمیزی نسبت به اندازهگیری درصد نوتروفیلها اقدام گردید. از هر یک از نمونه ها یک فروتی نیز تهیه شده، جهت اجتناب از تورش کدگذاری انجام شد. نتایج دو نمونه گیری مورد مقایسه قرار گرفتند. از نرم افزار آماری SPSS Ver. 10 و همچنین آزمون Chi – square جهت آنالیز آماری استفاده گردید.
    یافته ها
    براساس آزمایش مزبور، میزان درصد نوتروفیلها در افراد مبتلا به nursing caries حدود 4/11± 6/23درصد و در افراد Caries Free 2/11±6/17 درصد برآورد گردید. با انجام آزمون آماری chi square مشخص شد که بین درصد نوتروفیل بزاق در بیماری nursing caries نسبت به بیماران Caries Free اختلاف آماری معنی داری وجود دارد(02/0P=).
    نتیجه گیری
    براساس یافته های بدست آمده از این تحقیق میتوان چنین نتیجه گیری کرد که در پاتوژنز بیماری nursing caries (همانند بیماری های پریودنتال)، افزایش نوتروفیلهای بزاق مطرح میباشد. به عبارت دیگر، در بیماری nursing caries مانند عفونتهای دیگر مهاجرت نوتروفیلها از خون به محیط دهان افزایش یافته که خود نشانه ای از دفاع بدن در مقابل بیماری میباشد.
    کلیدواژگان: نوتروفیل، Early childhood caries، بزاق
  • پریچهر غلیانی، مهتا شهیدی، ساسان بهجتی صفحات 358-362
    سابقه و هدف
    لیکن پلان یک بیماری نسبتا شایع التهابی است که روی پوست یا مخاط یا هر دو به اشکال کلینیکی متنوع ظاهر میشود. از میان انواع ضایعات لیکن پلان دو نوع اروزیو و بولوز دردناک میباشند بطوریکه حتی رعایت بهداشت دهان را مختل نموده، افزایش پوسیدگی و بیماری های پریودنتال و خطر وقوع تغییرات بدخیمی را به دنبال دارند. از میان درمانهای موثر تزریق داخل ضایع های تریامسینولون استوناید دارای مزایای درمانهای موضعی در مقایسه با درمانهای سیستمیک میباشد. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر تزریق 30 میلیگرم تریامسینولون استوناید هفتهای یکبار به مدت 4 هفته به منظور درمان ضایعه و جلوگیری از پیدایش عوارض ناشی از ضایعات لیکن پلان میباشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه که از دسته مطالعات مداخلهای و مورد و شاهد میباشد تعداد 20 بیمار بدون سابقه ابتلای بیماری سیستمیک، مبتلا به لیکن پلان اروزیو دهان انتخاب شدند. پس از انجام بیوپسی و تایید ضایعات از تزریق داخل ضایعهای تریامسینولون استوناید به میزان 30 میلیگرم که با 3 میلیلیتر نرمال سالین به نسبت یک چهارم رقیق شده بود به مدت 4 هفته هر هفته یک تزریق در داخل ضایعه استفاده شد. اندازه ضایعات یک هفته و سه ماه پس از آخرین تزریق اندازهگیری شدند. داده ها با بکارگیری نرم افزار SPSS، همچنین آزمون آماری ANOVA با سطح معنیدار 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    تحلیل آماری نشان داد که با گذشت زمان در گروه شاهد افزایش معنی داری در میانگین اندازه ضایعات مشاهده می شود (cm21342/1). در حالی که در گروه آزمایش کاهش معنیدار در میانگین اندازه ضایعات وجود دارد(cm2096/8).
    نتیجه گیری
    با بررسی داده های بدست آمده از این تحقیق چنین نتیجه گیری می شود که تزریق داخل ضایع های 30 میلیگرم تریامسینولون استوناید هفتهای یکبار به مدت 4 هفته میتواند بهبودی ضایعات لیکن پلان اروزیو را به دنبال داشته باشد که در مقایسه با درمانهای موضعی و سیستمیک دیگر دارای تاثیر بیشتر و عوارض جانبی کمتری میباشد.
    کلیدواژگان: لیکن پلان، تزریق داخل ضایعهای، تریامسینولون استونای
  • نسیم قشلاقی آذر، رضا خردمند صفحات 363-368
    سابقه و هدف
    دردهای با منشا اندودنتیک از شایعترین مشکلاتی هستند که باعث مراجعه فوری بیمار به دندانپزشک میگردند. با توجه به نقش پدیده های التهابی و ایمونولوژیک در بروز دردهای اندودنتیک، تجویز داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDS) در کنترل دردهای اندودنتیک بسیار موثر است. هدف از این تحقیق بررسی مقایسهای داروی NSAID به نام Celecoxib (مهار کننده Cox-2) با Ibuprofen در کاهش درد ناشی از پریودنتیت حاد اپیکال (Acute Apical Periodontitis) با استفاده از معیار Visual Analogue Scale (VAS) در بیماران مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی رشت میباشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه کلینیکال، تک دوز و دوسوکور، تعداد 30 بیمار دارای درد ناشی از AAP به طور تصادفی در دو گروه 15 نفری تحت تجویز هر یک از داروهای Celecoxib یا Ibuprofen قرار گرفتند و میزان درد آنها هر 15 دقیقه پس از تجویز دارو تا دقیقه 90 به وسیله معیار VAS سنجیده شد. اطلاعات بدست آمده تحت آزمون آماری Student t قرار گرفتند.
    یافته ها
    هر دو داروی Celecoxib و Ibuprofen در کلیه مقاطع زمانی باعث کاهش درد بیمار گشتند اما تا مقطع زمانی 75 دقیقه تفاوت معنی داری بین این دو دارو وجود نداشت. تنها در مقطع زمانی 90 دقیقه Celecoxib کاهش درد بیشتری را نسبت به Ibuprofen باعث شد (01/0P<).
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج بدست آمده از این مطالعه، داروی Celecoxib نسبت به Ibuprofen اثرات بهتری در کاهش دردهای اندودنتیک دارد.
    کلیدواژگان: داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، مهارکننده های COX، 2
  • مرجانه قوام نصیری، سیدعلی اکبر حسینی، فخری سادات عقیلی یگانه صفحات 369-377
    سابقه و هدف
    با توجه به اهمیت ترمیم دندانهای مولر بعد از اندو، هدف از این مطالعه آزمایشگاهی تعیین استحکام در برابر شکست دندانهای مولر اندو شده پس از ترمیم با یک نوع کامپازیت رزین مستقیم تحت تاثیر نیروهای بازسازی شده جویدن بود.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق مداخلهای موازی، یک صد و هفده دندان مولر پایین انسان انتخاب شدند. برای نمونه ها درمان ریشه انجام شد. دندانها ابتدا به 3 گروه 39تایی براساس نوع تهیه حفرات مختلف تقسیم شدند: MOD وسیع، MOD وسیع به اضافه کوتاه کردن کاسپهای لینگوال(CCL) و MOD وسیع به همراه کوتاه کردن کاسپهای باکال و لینگوال (CCBL). گروه کنترل شامل 13 عدد دندان سالم بود. پس از ترمیم توسط یک کامپازیت قابل تراکم (Tetric Ceram HB)، هر گروه به 3 زیر گروه 13تایی تقسیم و تحت چرخه های نیرو در دستگاه دهان مصنوعی قرار گرفتند، به ترتیب: بدون هیچ چرخه، یک میلیون و دو میلیون چرخه. سپس نمونه ها در دستگاه اینستران با سرعتmm/min 5 تحت نیروی فشاری شکسته شدند. برای مقایسه میانگین استحکام در برابر شکست گروه های آزمایشی و کنترل از آنالیز واریانس و تست دانکن استفاده شد(05/0=α).
    یافته ها
    نتایج بررسی حاضر نشان داد که دو متغیرتهیه حفره و زمان بر یکدیگر تاثیر متقابل آماری داشتند (05/0P<). همچنین در حفرات MOD بالاترین استحکام شکست بلافاصله بعد از ترمیم مشاهده شد (kgf 292/338) (05/0P<) که اختلاف آماری قابل ملاحظهای با گروه های چهار (kgf 8691/249) و هشت ساله (kgf 208/210) داشت. کمترین میزان استحکام شکست مربوط به گروه CCBL در ابتدای ترمیم بود (kgf 65/239) (05/0P<). همچنین بالاترین میزان استحکام شکست به گروه CC-L بعد از چهار (kgf 959/299) و هشت سال (kgf 892/290) مربوط بود (05/0P<). در بین تمام گروه ها، گروه کنترل (دندانهای سالم) بالاترین میزان استحکام شکست را نشان داد (kgf 346).
    نتیجه گیری
    ترمیمهای ادهزیو کامپازیت رزین در دندانهای مولر زمانی که کاسپ لینگوال دندان کوتاه شود میتوانند تا چهار سال پس از ترمیم استحکام در برابر شکستی معادل دندان دست نخورده را دارا باشند.
    کلیدواژگان: استحکام شکست، اندو شده، مولر، کامپازیت
  • رسول مفید، محمد اشرف سمنانی، فیروزه استاد جعفر صفحات 378-386
    سابقه و هدف
    در حال حاضر استفاده بهتر از منابع انسانی و مادی یکی از اهداف مدیران سازمانهاست. بنابراین توسعه اندیشه اقتصادی در مدیریت سازمانها اهمیت بسیاری دارد. دپارتمانهای آموزشی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. هدف از انجام این مطالعه در درجه اول برآورد هزینه های متوسط سرانه فارغالتحصیلان دوره دکترای عمومی دندانپزشکی در سال 83-1382و در درجه دوم بررسی زیرمجموعه های ایجاد کننده قیمت تمام شده این خدمت و ارائه راه کارهایی جهت کاهش هزینه ها به صورتی که به هدف اصلی یعنی کیفیت آموزش صدمهای وارد نسازد، میباشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه یک پژوهش توصیفی - کاربردی میباشد که در آن کلیه دانشجویان دوره دکترای عمومی دندانپزشکی در سال تحصیلی 83-1382 به عنوان جامعه آماری بصورت سرشماری تحت بررسی قرار گرفتند. اطلاعات با استفاده از یک چک لیست مربوط به هزینه های غیرمستقیم شامل کار و تجهیزات غیرمستقیم که برای همه دانشجویان در همه سالها مشترک بودند و یک چک لیست مربوط به هزینه های مستقیم شامل کار و تجهیزات مستقیم که برای همه دانشجویان هر سال تحصیلی به تفکیک تنظیم و بررسی میشد، جمعآوری گردید. به این هزینه ها هزینه های عمرانی تعمیرات و هزینه های قسمتهای ستادی و استهلاک نیز اضافه و در نهایت قیمت تمام شده دوره دکتری عمومی دندانپزشکی محاسبه گردید.
    در مورد قسمت کار مستقیم و غیرمستقیم، هزینه دروس تئوری و عملی به ازای یک دانشجو و هزینه های مواد و وسایل مصرفی نیز به ازای هر ترم محاسبه گردید. لازم به ذکر است که در مورد هزینه های قسمتهای ستادی به ازای هر دانشجو در سال تحصیلی 83-1382 هزینه های مربوط به معاونت آموزشی، معاونت پژوهشی، معاونت دانشجویی، معاونت پشتیبانی، ستاد مرکزی، EDC، فعالیت فرهنگی و فوق برنامه دانشجویان، ورزش دانشجویان، نظام محیط زیست، پشتیبانی آموزش و پژوهش (کتابخانه و اینترنت)، خدمات رفاهی دانشجویان، تحقیقات اجتماعی سیاسی، تحقیقات فرهنگی آموزشی، تحقیقات دانشگاهی، تعمیرات و تجهیزات دانشگاهی، محوطهسازی و آبرسانی و وسایل کمک آموزشی محاسبه شده اند. در مورد هزینه های استهلاک به ازای هر دانشجو، استهلاک ساختمان دانشکده دندانپزشکی، ساختمانهای ستادی، اثاثیه اداری دانشکده و ساختمان ستادی، تجهیزات دندانپزشکی و وسایل نقلیه محاسبه شده است.
    یافته ها
    براساس یافته های این تحقیق کل قیمت تمام شده دوره دکتری عمومی دندانپزشکی در دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی در سال تحصیلی 83-82 به تفکیک سال تحصیلی عبارت است از: 917/647/23 سال اول، 083/829/23 سال دوم، 276/267/35 سال سوم، 533/126/53 سال چهارم، 587/409/48 سال پنجم و 048/762/36 سال ششم.
    نتیجه گیری
    قیمت تمام شده دوره تحصیلی دکترای عمومی دندانپزشکی در دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی در سال تحصیلی 83-1382 بطور متوسط 474/050/221 ریال بوده است.
    کلیدواژگان: قیمت تمام شده، هزینه، دکترای عمومی دندانپزشکی
  • مهتاب نوری، منیره حسینی سراجه، سمیه عظیمی صفحات 378-395
    سابقه و هدف
    بیماری های پریودنتال امروزه از شایعترین بیماری های دهان و دندان بوده، از شایعترین علل از دست رفتن دندانها در گروه سنی پس از 35 سال به حساب میآیند؛ با توجه به کمبود اطلاعات در این زمینه در ایران، هدف از تحقیق حاضر بررسی وضعیت سلامت و بیماری لثه با استفاده از شاخص CPI در دو گروه سنی 19-15 و 44-35 سال در استان تهران در سال 1380 بود.
    مواد و روش ها
    مطالعه توصیفی حاضر از نوع مقطعی بوده، بر روی 1200 نمونه در دو گروه سنی که به روش تصادفی خوشهای ساده در 30 خوشه (25 شهری- 5 روستایی) با طبقه بندی سیستماتیک خطی انتخاب شدند، انجام پذیرفت. شاخصهای مورد بررسی، شاخص CPI، پلاک ایندکس در گروه 19-15 سال، مصرف دخانیات در گروه سنی 44-35 سال، سن، جنس، محل سکونت و میزان تحصیلات بود. پس از ورود اطلاعات توسط نرم افزار EPI ver6 وضعیت پریودنتال در دو گروه سنی بررسی شده، رابطه بین CPI و PI با سن و جنس، محل سکونت، میزان تحصیلات و مصرف دخانیات با استفاده از آزمون کی - دو مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    در گروه 19-15 سال، 5/10% دارای پریودنشیم سالم، 4/30% دارای خونریزی لثه، 8/33% دارای جرم دندانی، 1/24% دارای پاکت کمعمق و 2/1% دارای پاکت عمیق بودند. همچنین شایعترین وضعیت پلاک ایندکس وجود پلاک میکروبی در بیش از 2/1 سطح دندانی با فراوانی 5/82% بود. در گروه 44-35 سال، 1% پریودنشیم سالم، 3/8% خونریزی لثه، 9/31% دارای جرم، 6/38% پاکت کمعمق و 4/16% پاکت عمیق مشاهده شد و کد x میزان 8/3% را نشان میدهد.
    نتیجه گیری
    در گروه اول با آموزش بهداشت میتوان از بسیاری از مشکلات پیشگیری نمود. در گروه سنی دوم این بیماری بسیار شایع میباشد. با توجه به افزایش میزان پاکتهای عمیق نیاز به خدمات تخصصی پریودنتال وجود دارد.
    کلیدواژگان: بیماری پریودنتال، ایران، گروه سنی
  • مسعود یغمایی، سولماز اژدری، سید امیرسعید یاوری صفحات 396-402
    سابقه و هدف
    امروزه در کنار افزایش عمر متوسط افراد، بیماری های مزمن نیز زیاد شده اند. استفاده از داروهای مختلف جهت کنترل این بیماری ها میتواند موجب تداخل در امور دندانپزشکی شود. بنابراین این تحقیق با هدف بررسی وضعیت مصرف داروهای شایع در بیماران مراجعه کننده به بخش بیماری های دهان و دندان دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی در سال تحصیلی 81-1380 صورت گرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی، اپیدمیولوژیک و مقطعی (cross sectional) بر روی 600 نفر از مراجعین به بخش تشخیص دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی صورت گرفت. نوع نمونه‎گیری به صورت تصادفی ساده (SRS) و جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه و تکمیل آنها توسط مصاحبه‎گر خاص انجام گرفت. متغیرهای مورد نظر در مطالعه حاضر شامل سن، جنس و مصرف داروها بودند.
    یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که از میان 600 فرد شرکت کننده در تحقیق 337 نفر (56%) زن و 263 نفر(44%) مرد بودند. کمترین افراد در محدوده سنی 75-65 سال قرار داشتند و بیشترین گروه سنی نیز شامل 35-25 سال (36%) بود. حدود 3/38% از کل جمعیت دارو مصرف می‎کردند که البته شیوع داروهای مصرفی به دلیل اینکه برخی افراد بیش از یک دارو مصرف می‎کردند به 3/56% رسید. شایع‎ترین داروهای مصرفی در کل جمعیت مورد مطالعه به ترتیب NASID ها، مسکن‎ها، آرام‎بخش‎ها، آنتی‎هیستامین‎ها و آنتی‎بیوتیک‎ها بودند. داروهای گوارشی، قلبی، فشار خون و تیروئید در رده بعدی قرار گرفتند.
    نتیجه گیری: با توجه به مصرف بالای داروها در بیماران نیازمند به درمانهای دندانپزشکی و نیز احتمال وجود تداخلات دارویی در داروهای مصرفی با داروهای بی‎حسی دندانپزشکی، یک دندانپزشک باید با مکانیسم عمل داروهای مختلف و اورژانس‎های احتمالی کاملا آشنا باشد.
    کلیدواژگان: مصرف دارو، تداخلات دارویی، درمانهای دندانپزشکی
  • حمید فرهادی، سایه داوری اردکانی صفحات 403-410
    پزشکی مبتنی بر شواهد (Evidence-based medicine) براساس تعریف عبارت است از یافتن، ارزیابی و استفاده از نتایج پژوهشهای جدید به صورت سیستماتیک و براساس تجارب کلینیکی(1). در قسمت اول این مجموعه به بررسی تاریخچه پزشکی مبتنی بر شواهد، همچنین روش های ارزیابی سیستماتیک شواهد پرداخته شد. در این قسمت مکانهای جستجوی شواهد مورد بررسی قرار میگیرند.
    محققان مراحل مختلفی برای اعمال روش پزشکی مبتنی بر شواهد در کلینیک تعریف کردهاند. اولین مرحله شناسایی نیاز به شواهد در مورد بیماری خاص و تبدیل آن به یک سوال کلینیکی روشن میباشد. این سؤال میتواند در ارتباط با تشخیص، پیشآگهی، درمان بیماری خاص، عوارض مرتبط با آن، کیفیت یا صرفهجویی های حاصل از مراقبت بیماران مطرح شود. گام بعد جستجوی پیشینه های پزشکی برای یافتن مقالات پژوهشی مرتبط با سوال فوق است. این مقالات باید از جهت کیفیت، روایی و کاربرد در کلینیک ارزیابی گردند. از آنجا که بسیاری از تحقیقات منتشر شده ارتباطی با موضوع مورد جستجو نداشته و متدولوژی روشن و دقیقی در جوابگویی به سوالهای کلینیکی ندارند فرآیند ارزیابی مقالات اهمیت خاصی می یابد. کلینیسینها پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود باید نحوه عملکرد خود در برخورد با شواهد را تعیین کنند. در صورتی که این شواهد از اعتبار لازم برخوردار نباشند...
|
  • Dr. Maryam Shafiee, Dr. Maryam Dozandeh Pages 235-343
    Background and Aim
    Improvement of mechanical properties by increasing the degree of polymerization of composite resin is very important. As light intensity is a major factor in adequate polymerization, high intensity light units with decreased exposure time have been used. The aim of this study was to compare the effect of different light intensities on the flexural strength of composite resin. Methods & Materials: In this experimental study, 70 specimens of composite resin (Z100) were prepared by using stainless steel mold (25×2.5× 2mm). The composites were condensed into the mold, Mylar strip was put on them and they were irradiated with halogen light units under different exposure conditions. 1- 400mw/cm2 for 40S (control group). 2- 700mw/cm2 for 23S, 3- 1120 mw/cm2 for 14.3S, 4- 700 mw/cm2 for 40S, 5- 1120mw/cm2 for 10S, 6- 1120 mw/cm2 for 23S, 7- 1120 mw/cm2 in soft start method. Ten minutes after exposure, the specimens were taken out of the mold and after 24 hours storage in 37oC, they were inserted in Instron machine for three point bending test. ANOVA and Kruskal - wallis tests were used to determine the significant differences among the flexural strength means of all groups.
    Results
    The means of flexural strength of the seven groups were 122.52, 126.48, 133.71, 135.75, 123.21, 131.55 and 121.11 MPa. There was no significant difference among the means of flexural strength of the seven groups.
    Conclusion
    Flexural strength of resin composite was insensitive to the rate of polymerization. Rapid polymerization with high light intensity during short exposure time had no adverse effect on flexural strength of resin composite.
  • Dr. Hossein Behnia, Dr. Alireza Hadi Pages 291-297
    Background and Aim
    Dental implants should be surrounded with at least 1mm bone. Assessing ridge width is an important part to achieve this goal. The use of ridge mapping to assess bone levels available avoids some of the problems associated with CT-Scanning. The aim of this study was to assess the accuracy of ridge-mapping compared to CT-Scan in determination of bony ridge widths. Methods & Materials: A modified surgical stent was designed to locate the beaks of ridge-mapping calipers at the same points on the jaw during the two measurements. 52 implant sites in 11 cases were studied. Measurements were made at 3mm and 6mm distances from the crest of the ridge in each implant sites. Two measurements, one on CT-Scan and the other one by caliper was done. Mean, Standard deviation, paired sample test (t-value, p-value), a within subject correlation coefficient, coefficient of reliability and 95% CI for coefficient of reliability was calculated.
    Results
    A total of 104 measurements were made at 52 implant placement sites. According to the paired sample test there were not significantly different between CT-Scan and ridge-mapping measurements (P>0.05).
    Conclusion
    The present results suggest that it is possible to use ridge-mapping to determine the ridge-width instead of CT-Scan. Ridge-mapping can provide reliable information about bone levels, which result in avoiding exposure to radiation and reducing the cost for the patients. However it is suggested to use other methods for complicated patients.
  • Dr. Mohammad Bayat X., Dr. Lina Melkomian, Dr. Reyhane Ebrahimi Pages 298-303
    Background and Aim
    Oral surgical procedures are usually accompanied with pain, swelling and other discomforts, which cause patients to fear. Several types of drugs have been used for reduction of postoperative swelling and trismus. This study was carried out to evaluate the effect of preoperatively administered I.V Dexamethazon in reduction of swelling and trismus caused by surgical removal of lower third molar. Method & Subjects: This double blind clinical trial was performed on 30 patients (17 female, 13 males) with age range of 18-31 years. All patients had bilateral impacted lower third molar. Equal amounts of distilled water versus dexamethazon were injected intravenusly for each side randomly. The distance between two mandibular gonial angles and mouth opening inter incising was recorded preoperatively and 2 day’s & one week postoperatively. T test analysis was used as statistical procedure.
    Results
    The study showed that there is significant difference between placebo and dexamethazon groups considering the variables studied.
    Conclusion
    The study confirmed the positive effect of preoperatively administered I.V Dexamethazon in reduction of swelling and trismus caused by surgical removal of lower impacted third molar.
  • Dr. Atefe Pakdel, Naser Valaei, Dr. Moones Rahimi Pages 304-312
    Background and Aim
    Injection is one of the dental procedures which has the most negative reflection in dentistry and reducing its pain is one of the most serious problems in pediatric dentistry. Since the application of topical anesthetics is in contrast and doubts and there was no study done in Iran for it, this research was done to determine the effect of Benzocaine 18% on reducing pain during injection in children referred to dental faculty of Azad University, 2004. Methods & Materials: In this sequential randomized double blind clinical trial, the kids were in need of bilateral posterior infiltration of Maxilla for Cl I restoration. Child cooperation was classified within level 3 or 4 and they could not have any systemic disease or abcess & fistula in that area. The gels used were Benzocaine 18% and Fluoride (with the same color and flavor).Randomly one of the gels was applied for 2 minutes and after 10 minutes rest, the procedure was repeated contralaterally with the other gel. For measuring the pain CPS & VAS were used and the child was asked about the preference gel. Data of CPS & VAS were statistically analyzed by Mann Whitney and Chi Square, of preference by sign test. The relation between VAS & CPS was measured by Spearman.
    Results
    The study was performed on 6-12 year old kids (50 samples). Two of them were ignored due to instability in responses. In VAS, score of placebo gel was 551 and Benzocaine was 530.In CPS score of placebo gel was 519 and Benzocaine was 562 which were not significant by Mann Whitney. Amount of pain of “not & low” in 2 groups were similar and depending of “not & low” and “medium & severe” was insignificant by Chi square. As the preference, results show 3 cases (13%) preferred placebo and 9 cases (40%) Benzocaine which was insignificant by Sign test. Relation between VAS & CPS in control group was 0.21(21%) and in case group was 0.17(17%) which was poor depending on Spearman test.
    Conclusion
    Benzocaine 18% did not reduce children’s pain during injection so it can be eliminated. Other investigations are necessary to specify replacement of other methods so that the best way to reduce the pain of injection will be known.
  • Dr. Hamid Reza Pooreslami, Dr. Abbas Arsalani Pages 313-319
    Background and Aim
    Erosion has been defined as the irreversible loss of dental hard tissue by a chemical process not involving bacteria. Dental erosion is an important cause of tooth tissue loss in both children and adults. Acids of intrinsic and extrinsic origin (gastric juice and acidic foodstaffs, beverages) are thought to be the main etiologic factors for dental erosion. The reported incidence of tooth erosion caused by soft drinks has been increasingly documented because soft drinks consumption has increased dramatically over two decades. The aim of this study was to evaluate the PH and TA of some of the Iranian carbonated soft drinks. Methods and Materials: An experimental Lab study was designed in Kerman for controlling PH and Titratable Acidity (TA) of Iranian carbonated drinks cola, orange and Lemon lime. Twenty - three kinds of drink were collected from three different groups (cola, orange, lemon lime) and their PH and TA were assessed 10 days, 2 months and 4 months after their production. Data were analyzed with SPSS, paired T test and ANOVA.
    Results
    Analysis of data showed PH of soft drinks was 2.5-3. PH of cola drinks was less than other drinks (P<0.05). TA of orange drinks was more than other drinks but there wasn’t any significant different between groups of drinks. TA of soft drinks was 0.11-0.14.
    Conclusion
    Chemical tests indicate that all soft drinks in this study have approximately suitable PH & TA.
  • Dr. Mashaallah Khanehmasdjedi, Dr. Leila Basir Pages 320-327
    Background and Aim
    One of the important aspects of diagnosis and treatment planning in the mixed dentition is estimation of the size of unerupted permanent teeth (canines and premolars). One of the most commonly used prediction methods is Tanaka and Johnston. It is based on data from a sample of children of Northern European descent. The accuracy of this method when applied to a different ethnic population is questionable. The aim of this study was to determine new regression equations for predicting the size of unerupted canines and premolars in Ahwaz. Methods & Materials: This study was a analytic and cross – sectional investigation with randomized cluster sampling in Ahwaz. Forty five students 14 to 18 years old (32 girls, 22 boys) were selected between 320 students and their plaster models was prepared. All students had all relevant teeth fully erupted, class I canine and molar relationship and presented no proximal caries or fillings, morphological anomalies, missing teeth or occlusal abrasion and bruxism. The mesiodistal crown diameters of the permanent teeth was measured with using sharpend boley gage (accuracy 0.01 mm). By using of regression, correlation analyses and T- Test, the data from this study was analyzed.
    Results
    In this study the following results were found. The correlation coefficient between the independent variable, lower incisor's width (LI1I2), canines and premolars. The following regression equations were found in Ahwaz for predicting mesiodistal width of the canines and premolars on based the mesiodistal width of the four mandibular incisors in simple form with 0.5 millimeters overestimation. TUCPM1PM2 = 10.5 + (The mesiodistal crown diameters of lower incisors)/2 TUCPM1PM2 = 10 + (The mesiodistal crown diameters of lower incisors)/2 The results indicated that new regression equations more closely with the 50% level Moyers probability tables for the maxilla and mandible.
    Conclusion
    Because the effect of race and ethnic on teeth size we must be find relationship between different teeth group for different race and ethnic group. In this investigation there are following relationship between maxillary and mandibular canines and premolars with mandibular incisors: The mesiodistal crown diameters of lower incisors TUCPM1PM2 = 10.5 + 2 The mesiodistal crown diameters of lower incisors TLCPM1PM2 = 10 + 2 New regression equations more closely with the 50% level Moyers probability tables for the maxilla and mandible.
  • Dr. Mandana Sattari, Saeed Khalili, Dr. Mohammad Rakhshan Pages 328-334
    Background and Aim
    According to presence of immune system factors in chronic periapical lesions, hypersensitivity reactions may have some role in pathogenesis of these lesions. Up to now, among the factors participating in type I hypersensitivity reaction, only one of them has been studied. So the aim of this study was to evaluate the relationship between the presence of IgE & number of mast cell and the presence of IgE and histamin in human dental chronic periapical lesions. Methods & Subjects: In this analytical study, 40 specimens were collected from 39 patients. After extraction of the lesions, they were divided into two sections. Half of the sections were used for explant culture and were maintained for 3 days. Then sandwich enzyme linked immunosorbent assay (ELISA) was used to determine the presence and concentration of IgE and histamine. Based on the presence of IgE, the samples were divided into case (with IgE) and control (without IgE) groups. The other sections were used for estimating the number of mast cells by histopathological technique. Mann – whitney U test and Spearman correlation coefficient were used to analyze the data.
    Results
    The average percent of mast cells in case and control groups was respectively, 10.257.02 and 6.94.09. There was no difference between the case and control groups regarding the number of mast cells and histamin concentration. Also there was not any correlation between IgE and mast cells or IgE and histamin.
    Conclusion
    It is concluded that hypersensitivity reaction type I possibly does not have any role in pathogenesis of chronic periapical lesions.
  • Dr. Mohammad Reza Talebi Ardekani, Dr. Amir Moein Taghavi, Dr. Ahmad Haerian, Dr. Mohammad Afkhami, Dr. Mohammad Ali Behnaz, Dr. Mahdi Hashemzadeh Pages 344-349
    Background and Aim
    Diabetes Mellitus is the most common metabolic condition. This disease is not diagnosed in approximately ½ of the patients actually suffering from the disease. In addition, the prevalence of diabetes mellitus is more than in patients with periodontitis when compared to periodontally healthy subjects. Thus, a high number of patients with periodontitis may have undiagnosed Diabetes Mellitus. The aim of this study was to evaluate the correlation between capillary blood glucose level and sulcular blood glucose level and blood from gingival tissues during routine periodontal examination used form gingival tissues during routine periodontal examination used for determining glucose level. Methods & Subjects: Thirty non-diabetic and 30 diabetic patients with moderate or severe periodontitis were included and subjected to routine clinical periodontal examination. Blood oozing from gingival tissues of anterior teeth following periodontal pocket probing was collected with the stick of glucose self monitoring devices. As control, finger stick capillary blood was taken. Statistical analysis was performed by Pearson’s correlation coefficient and t tests.
    Results
    The patient blood glucose levels ranged from 58 mg/dl to 477 mg/dl and the value of blood samples taken from gingival or finger tip showed a very high intra patient correlation (r = 0.99, P< 0.0001). The results suggested that blood oozig during routine periodontal examination may be used for Diabetes Mellitus screening in a dental office setting.
    Conclusion
    Since there is correlation between sulcular glucose blood level and capillary glucose blood level, we can use this method for screening diabetic patient in dental clinic.
  • Dr. Lida Toomarian, Dr. Sharare Saberi Pages 350-357
    Background and Aim
    Considering the pathogenesis of nursing caries, the emphasis has more been focused on microorganisms, especially streptocucus mutans, There are also multiple factors interfering the onset of this disease, the immunological responses of the host is one of the them. Among different immune factors, there has been little attention to the role of neutrophils, though they act as the frontiers in defence mechanism. So this study was done with the aim of evaluating the relation of salivary neutrophil percent in children with baby bottle tooth decay and caries free children in 3-5 years old kids in Tehran kindergartens. Methods & Subjects: Thirty – six children with nursing caries and 36 caries free kids were selected for this analytical cross sectional study. All the basic variables which might had affected on neutrophil rate were omitted. One ml of saliva was obtained from all children and a fruity was prepared for each case to compare the results. To prevent the bias all the samples were coded. The analysis was performed by SPSS ver10.0 sotfware and chi – square analysis.
    Results
    The neutrophils count in samples with early childhood caries was 23.6±11.4 and 17.6±11.2 in caries free kids. Saliva neutrophil count in kids with nursing caries was significantly higher than caries free children (P<0.02).
    Conclusion
    In nursing caries the polymorphonuclears (Neutrophils) migrate into the oral cavity and a significant increase in their rate is observed in saliva, indicating their effort for defence.
  • Dr. Parichehr Ghalayani Esfahani, Dr. Mahta Shahidi, Dr. Sasan Behjati Pages 358-362
    Background and Aim
    Lichen planus is a common inflammatory disease of skin and mucosa. The erosive and bollouse types are so painful which inhibit oral hygiene care, therefore increase of the caries and periodontal diseases are risk factors for malignant transformation or malignant development. Intra lesional injection of Triamcinolone Acetonide has shown a better result with no side effects in comparison with the systemic treatments. The aim of this study was to evaluate the effect of 30mg Triamcinolone Acetonide intra lesional injection every week for four weeks on treatment and prevention of recurrence of the lesions. Methods & Subjects: Twenty patients with erosive oral Lichen planus and without any systemic diseases were chosen for this case control study. After the biopsy and histopathologic documentation, 30 mg Triamcinolone Acetonide with 3ml normal salin (1/4) were injected intra lesional every week for four weeks.
    Results
    There was a significant increase in mean size of the lesions in control group (1.1342 cm2), whearas there was a significant decrease in mean size of the lesions in case group (8.096 cm2).
    Conclusion
    It seems that intra lesional injection of 30mg Triamcinolone Acetonide every week for four weeks in erosive oral Lichen planus has a good effect on healing of the lesions in comparison with local and systemic treatments that have less effect in association with many side effects.
  • Dr. Nasim Gheshlaghi Azar, Dr. Reza Kheradmand Pages 363-368
    Background and Aim
    This double – blind clinical study compared the pain reducing effect of Celecoxib and Ibuprofen in patients with severe endodontically originated pain. Methods & Materials: A total of 30 patients presenting with severe pulpally originated pain consented to a single – dose oral administration of 100 mg of Celecoxib or 400 mg of Ibuprofen. Patients – reported Visual Analog Scale (VAS) ratings of pain intensity were recorded at every 15 min for 90 min after drug administration. Data were analyzed using student's t test.
    Results
    Results indicated that at the 15, 30, 45, 60 and 75 min periods, both Celecoxib and Ibuprofen provided pain relief, but there was no significant difference between them. At 90 min period, Celecoxib showed significantly better pain relief than Ibuprofen (P<0.01).
    Conclusion
    Based on the results of this study, it seems that Celecoxib has better pain reducing effect than Ibuprofen.
  • Dr. Marjane Ghavamnasiri, Dr. Seyyed Ali Akbar Hoseini, Dr. Fakhri Sadat Aghili Yeganeh Pages 369-377
    Background and Aim
    Endodontically treated molars have the risk of fracture. The purpose of this study was to determine the fracture strength of endodontically treated molars after treatment with various types of cavity preparations and time of load cycling intervals. Methods & Materials: In this conventional and parallel study, one hundred and seventeen extracted human molars were selected and randomly divided into 3 groups (n=39) based on cavity preparations of MOD, MOD accompanying with lingual cusp reduction (CCL) and MOD with lingual and buccal cusp reduction (CCLB). The control group consisted of thirteen intact molars. All of the teeth were filled with a packable composite (Tetric Ceram HB). Each group was divided into three subgroups (n=13) based on the load cycling: 1) without any load cycles, 2) 1000,000 and 3) 2000000 load cycles. Then the specimens were fractured in Instron testing machine by a crosshead speed of 5 mm/min. The statistical analysis (ANOVA and Duncan’s test) was performed for analysis of data (α =0.05).
    Results
    1) There was statistically interaction between two variables of cavity preparation and time interval (P<0.05). 2) In MOD group the most fracture strength was observed at the base line (P<0.05) and there was no significant difference between four and eight year groups. 3) The least fracture strength was related to CCBL group at the base line (P<0.05). 4) The most fracture strength was related to CCL group in four and eight year groups (P<0.05). The most fracture strength was observed in control group (intact teeth).
    Conclusion
    The adhesive packable composite restorations in molars after lingual cusp capping could create a fracture strength similar to intact teeth until four years.J Dent Sch 2006 24(3): 12 Keywords: Fracture strength, Endodontically, Molar, Composite
  • Dr. Rasool Mofid *, Dr. Mohammhad Ashraf Semnani, Firouzeh Ostad Jafar Pages 378-386
    Background and Aim
    Optimum utilization of human and financial resources is one of the most important concerns of management of any institutions and educational institutions are no exception to this rule. The aim of this study was two fold. Firstly, to obtain an estimate of the average annual cost for training general practitioner's dentistry students for the year 1382-1383. Secondly, to investigate the main contributing factors to this overall cost and subsequently to suggest guidelines for reduction of this overall cost without affecting the quality and standard of the course. Methods & Materials: In this descriptive and applied study a population consisting of all the general practitioner dental students in the year 1382-1383 has been considered. A check list of items for expenses resulting indirectly from the activities of students and the equipments used for this purpose was prepared. Similarly a check list of items was prepared for equipments used by students and also expenses arising directly as a result of student activities. To calculate the overall cost the costs due to maintenance, depreciation and administration was added to the direct and indirect expenses. To calculate the direct and indirect expenses arising from the activities of the students the sessions and also cost of materials used were estimated. The administration cost was calculated as the sum of contributions from educational planning, research planning, library, sport centers, students welfare, internet facilities, EDC, cultural and political promotion fairs and development of university's communal area. The cost of depreciation was estimated per student as the sum of contributions due to the depreciation of dental school buildings, administration buildings, dentistry equipments and goods transportation vehicles.
    Results
    According to the data gathered in this study the overall annual cost for the general practitioner doctorate degree in dentistry are as follows: 23/647/917 for the first year, 23/829/083 for the second year, 35/267/276 for the third year, 53/126/533 for the fourth year, 48/409/587 for the fifth year and 36/762/048 for the sixth year.
    Conclusion
    Overal cost of general practitioner's doctorate degree course in dentistry at Shaheed Beheshti University Dental School is 221/050/474 Rials.
  • Dr. Mahtab Nouri, Dr. Monireh Hoseini Seraji, Dr. Somayyeh Azimi Pages 378-395
    Background And Aim
    Periodontal disease is a common reason for oral diseases and tooth loss after ages of 35. According to lack of new information in Iran, our purpose was to determine periodontal condition using CPI at Tehran province in 15-19 and 35-44 individuals. (2001-2002). Methods & Materials: The study had a descriptive cross-sectional design and consisted of 1200 sample in two groups of age. Sampling method was randomized cluster with linear systematic classification. Variables considered were age, gender, residence, educational level, CPI, plaque index, (PI), and tobacco use (for samples 35-44 years of age). After data entry in EPI ver. 6 software periodontal condition was assessed by means of CPI and relation of CPI and PI with age, residence, educational level and tobacco use were evaluated by using chi-square test.
    Results
    CPI in group (15-19) was: Code 0: 10.5%, Code 1: 30.4%, Code 2: 33.8%, Code 3: 24.1%, Code 4: 1.2%, Code X: 0%. And median of plaque index (PI) was Code 3 with prevalence of 82.5%. CPI in 35-44 years was: Code 0: 1%, Code 1: 8.3%, Code 2: 31.9%, Code 3: 38.6%, Code 4: 16.4%, Code X: 3.8%.
    Conclusion
    In first In first group, most of the problems can be solved only by hygiene instructions, but, in second group according to increasing pocket depth, we need care by specialists.
  • Dr. Massoud Yaghmaei, Dr. Solmaz Ajdari, Dr. Amir Saeed Yavari Pages 396-402
    Background and Aim
    Patients referred for dental treatment may have some systemic diseases. The aim of this study was to assess the history of using medicine in the patients referred to dental school. Methods & Materials: In this descriptive epidemiologic investigation performed with cross sectional method and simple randomized sampling, data forms were completed with only one questionnaire. Age, gender and the history of medication were evaluated in 600 patients refer to Oral Medicine department.
    Results
    From the 600 referred patients, 56% were female and 44% were male. The range of age was from 15 to 75 years, most of the patients had 25-35 years of age. 34% of them had systemic disease. The most common disease in all of them were allergy (6.83%), gaster intestinal disease (6.33%), cardiac disease (5.5%) hypertension (4.16%), tyroid disease (3.63%) and renal disease, anemia-diabetes and arthroskeletal disease. 30.83% of the all were using drugs, The prevalence of using drug was different in the males and females. The most common drugs used by all of them was NSAID and analgesics – Antyhistamins, antibiotics. GI drugs, cardiac drugs, antihypertension and tyroid drugs had the next prevalence.
    Conclusion
    In the present study, we found that there is high usage of drugs in patients who need dental treatments regarding to the probability of drugs interactions it’s necessary for dental students to become well educated in this aspect.