میزان آلودگی چشم دهنده قبل از فرایند آلودگی زدایی در بانک چشم ایران

پیام:
چکیده:
هدف
ارزیابی میزان آلودگی باکتریایی و قارچی قرنیه دهنده قبل از فرایند آلودگی زدایی در بانک چشم ایران بر اساس کشت.
روش پژوهش: تحقیق به روش توصیفی بر روی 131 چشم دهنده قرنیه شامل 60 مورد گلوب 71 مورد قرنیه جدا شده در داخل محلول اوپتیزول (Optisol-GS) انجام شد که طی مدت 6 ماه جهت انجام پیوند قرنیه در مرکز لبافی نژاد مورد استفاده قرار گرفتند. کشت میکروب شناختی، در سه مرحله، در محیط های کشت استاندارد به عمل آمد؛ یک بار قبل از تخلیه چشم در پزشکی قانونی، یک بار بعد از آلودگی زدایی در بانک چشم و یک بار هم در اتاق عمل از باقی مانده حلقه قرنیه ای- صلبیه ای دهنده، شیوع آلودگی در هر یک از مراحل با حدود اطمینان 95 درصد (CI%95) ارایه شده است.
یافته ها
میزان آلودگی چشم در پزشکی قانونی، قبل از تخلیه و شستشو،93.3 درصد (89.8-98 درصد: CI%95) بود که پس از آلودگی زدایی در بانک چشم، به 7.6 درصد (12.1-3.1 درصد: CI%95) کاهش یافت و در مرحله اتاق عمل فقط 4 مورد (3.1 درصد) دارای کشت مثبت بودند (0.1-6 درصد: CI%95) که همگی، موارد آلودگی جدید بوده اند. استافیلوکوک اپیدرمیدیس، شایع ترین عامل آلودگی قرنیه دهنده قبل از آلودگی زدایی در بانک چشم بود (به ترتیب، 32.1 درصد و 3.05 درصد). ارتباط آماری معنی داری بین علت مرگ دهنده، مدت نگه داری گلوب و فاصله زمانی از مرگ دهنده تا تخلیه چشم وجود نداشت. هیچ موردی از اندوفتالمیت پس از عمل مشاهده نشد. آلودگی قارچی قرنیه دهنده تنها در یک مورد آن هم در مرحله اتاق عمل دیده شد.
نتیجه گیری
روش آلودگی زدایی بانک چشم در کاهش آلودگی قرنیه دهنده، روش موثری است و در مقایسه با سال های گذشته بهبود چشم گیری داشته است. بروز اندوفتالمیت بعد از عمل پیوند قرنیه در شرایط فعلی، نادر می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
448
لینک کوتاه:
magiran.com/p481672 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!