بررسی تاثیر سرم موش حامله بر عملکرد سلول های دندریتیک با استفاده از مدل MLR آلوژنیک

پیام:
چکیده:
مقدمه
شواهد موجود نشان می دهد که جنین آلوگرافت بوسیله تعدیل موضعی و سیستمیک پاسخ های ایمنی مادر حفاظت می شود. به نظر می رسد که وجود فاکتورهای مهاری در سرم زنان باردار یکی از عوامل ایجاد تعدیل سیستمیک در پاسخ های ایمنی مادر در طول دوران بارداری باشد. در این مطالعه، تاثیر سرم موش حامله و سرم طبیعی روی عملکرد سلول های دندریتیک، که سلول های عرضه کننده آنتی ژن با توانایی منحصر به فرد در القای پاسخ های ایمنی اولیه هستند، به وسیله MLR آلوژنیک مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
ابتدا سرم موش های باردار آلوژنیک در اوایل، اواسط و اواخر بارداری جمع آوری و در -70°C ذخیره گردید. سلول های دندریتیک از طحال موش نژاد Balb/C با روش هضم آنزیمی توسط کلاژناز جمع آوری و سلول های کم چگال با استفاده از گرادیان نایکودنز (Nycodenz) جدا گردید. خلوص سلول های دندریتیک جدا شده به وسیله آنالیز فلوسیتومتری بیش از 95% تعیین گردید. سلول های دندریتیک جدا شده در محیط RPMI حاوی سرم موش های حامله در اوایل، اواسط و اواخر بارداری موش های حامله، انکوبه شدند و پس از شستشو و دریافت 3000 rad اشعه به عنوان سلول های محرک در آزمایش MLR آلوژنیک مورد استفاده قرار گرفتند. لنفوسیت های T از غدد لنفاوی موش C57BL/6 با استفاده از روش نایلن ول (Nylon wool) جدا شدند. خلوص نهایی این سلول ها نیز با استفاده از فلوسیتومتری در حدود 90% تعیین گردید. لنفوسیت های T و سلول های دندریتیک به صورت مختلف MLR) آلوژنیک) کشت داده شدند و میزان تکثیر سلولی با استفاده از تایمیدین رادیواکتیو اندازه گیری گردید.
نتایج
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که سرم اوایل و اواخر بارداری در مقایسه با سرم طبیعی موش هیچ تاثیری بر عملکرد سلول های دندریتیک ندارد، در حالیکه سرم اواسط بارداری به صورت معنی داری باعث مهار توان تحریکی سلول های دندریتیک می گردد.
نتیجه گیری
براساس اطلاعات موجود، این مطالعه اولین گزارش تاثیر سرم حامله روی سلول های دندریتیک می باشد. کاهش پاسخ MLR در اواسط حاملگی احتمالا ناشی از سرریز عوامل مهاری موجود در موضع بارداری، همانند سایتوکین های IL-10، IL-4، TGF-β، PGE-2 در سرم باردار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
200 تا 207
لینک کوتاه:
magiran.com/p483073 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!