مقایسه آزمایشگاهی ریزنشت یک نوع کامپوزیت چسبنده سازنده کور با آمالگام

پیام:
چکیده:
مقدمه
کورهای ساخته شده از نوعی کامپوزیت چسبنده(Core Max II)همراه با پستهای پیش ساخته بطور شایع برای باز سازی دندانهای درمان ریشه شده بکار می روند. این ترمیم ها بطور وسیعی از نظر خواص مکانیکی مورد مطالعه قرار گرفته اند، اما اطلاعات کمی در رابطه با توانایی سیل آنها وجود دارد. در مطالعه حاضر میزان ریزنشت این ماده سازنده کور (Core Max II)در مارجین های مینایی بررسی و با آمالگام مقایسه شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه آزمایشگاهی مداخله گر موازی، تعداد 30 عدد دندان پره مولر سالم جمع آوری و در سطح باکال هر کدام از آنها یک حفره کلاسVتراشیده شد به طوری که مارجین سرویکالی در سمان و مارجین اکلوزالی در مینا قرار گیرد. سپس دندانها براساس نوع ماده سازنده کور بطور تصادفی به دو گروه 15 تایی تقسیم شده و یک گروه با آمالگام و گروه دیگر با Core Max IIطبق دستور کارخانه سازنده ترمیم شدند و بعد از انجام استرسهای حرارتی، ریزنشت به شیوه نفوذ رنگ ارزیابی شد. تحلیل آماری توسط نرم افزار11SPSSبا کمک آزمون های آماری تی و تی زوجی با سطح معنی داری 05/0 انجام گرفت.
یافته ها
بین میانگین ریزنشت اکلوزالی (مینائی) در دندانهای ترمیم شده با کامپوزیت چسبنده Core Max II(dmm01/5±84/30) و آمالگام Oralloy(dmm5/3±07/13) اختلاف، معنی دار بود (001/0P=). میانگین ریزنشت سرویکالی (سمانی) در دندانهای ترمیم شده با کامپوزیت چسبنده Core Max II(dmm92/4±81/39) تفاوت معنی داری با آمالگام Oralloy(dmm03/2±56/34) نداشت (337/0P=). اگر چه میانگین این میزان در کامپوزیت چسبنده بیشتر از آمالگام بود. در دندانهای ترمیم شده با آمالگام Oralloy، میانگین ریزنشت سرویکالی (dmm03/2±56/34) بطور معنی داری بیشتر از مارژین اکلوزالی (50/3±07/13) بود (001/0P=). در دندانهای ترمیم شده با کامپوزیت چسبنده Core Max II، میزان ریزنشت سرویکالی (سمانی) (dmm92/4±81/39) تفاوت معنی داری با مارجین اکلوزالی (مینائی) (dmm01/5±84/30) نداشت (197/0P=).
نتیجه گیری
ترمیم های آمالگام خصوصا در مارژین های مینا، ریزنشت کمتری نسبت به کامپوزیت چسبنده (Core Max II) دارد و میانگین میزان ریزنشت مارژین های مینا در هر دو ماده سازنده کور کمتر از مارجین های عاجی سمنتوم است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
315
لینک کوتاه:
magiran.com/p484597 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!