بررسی علل تغذیه با شیر مصنوعی در شیر خواران زیر 6 ماه تحت پوشش مراکز بهداشتی- درمانی استان مازندران سال 1382

چکیده:
سابقه و هدف
تغذیه انحصاری با شیرمادر یک اصل بسیار مهم درتامین سلامت کودکان درچهار الی شش ماه اول زندگی می باشد و مزایای آن برای کودک، مادر، خانواده و اجتماع مورد تاکید همه صاحب نظران می باشد. لذا ضروری است علل تغذیه باشیر مصنوعی مورد بررسی قرار گیرد و علل محروم شدن شیر خوار از نعمت شیر مادر معین شود.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی، مادران کودکان زیر شش ماه 13 شهرستان از استان مازندران که تحت پوشش مراکز بهداشتی- درمانی قرار داشتند، مورد بررسی قرار گرفتند. جمع آوری داده ها در سال 1382 و به صورت سر شماری انجام گرفت. تمامی نمونه ها از شیر مصنوعی (کمکی یا کامل) استفاده می کردند. داده ها از طریق پرونده خانوار و پرسش از مادر، جمع آوری و در پرسشنامه ها درج گردید. در انتها اطلاعات در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل و آزمون های t و کای دو برای مقایسه متغیرهای کمی و کیفی استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان می دهد 5/59 درصد شیرخواران، شیر مصنوعی را به صورت کمکی و 5/40 درصد به صورت کامل مصرف می نمایند. جهت بررسی علت مصرف شیر مصنوعی،25 عامل مطرح شد که بیش ترین آن ها دو قلویی (8/23درصد)، کمبود شیر مادر (6/13درصد) و رشد ناکافی کودک (4/13درصد) بوده است. شاخص های میانگین شروع شیر مصنوعی به روز نشان می دهد که مصرف کمکی شیر مصنوعی، 42 و مصرف کامل شیر مصنوعی، 35 روز است که این تفاوت از نظر آماری معنی دار می باشد(010/P<).
استنتاج
از 25 علت استخراج شده به عنوان علل تغذیه کودک با شیر مصنوعی، 8/50 درصد را دو قلویی، کمبود شیر مادر و رشد ناکافی کودک تشکیل می دهد. موارد استفاده مطلق شیر مصنوعی (از کل علل شناخته شده)، 4/27 درصد می باشد و مابقی علل به بررسی بیش تر نیاز دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
111
لینک کوتاه:
magiran.com/p484793 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!