مقایسه نتایج زودرس آنژیوپلاستی عروق کرونر در Chronic Total Occlusion با و بدون وجود Bridging Collateral Vessels

چکیده:
سابقه و هدف
هدف این مطالعه، بررسی اثرتشکیل پل درعروق فرعی[Bridging Collateral Vessels (BCVs)] بر میزان موفقیت آنژیوپلاستی در موارد انسداد مزمن و کامل عروق کرونر [Chronic Total Occlusion (CTO)] می باشد. در آنژیوپلاستی عروق کرونر در موارد CTO، تقسیم بندی شکل ضایعات ممکن است در ارزیابی میزان موفقیت آنژیوپلاستی مفید باشد. در مورد نقش BCVs در میزان موفقیت آنژیوپلاستی در CTO اختلاف نظرهایی وجود دارد.
مواد و روش ها
77 بیمار که آنژیوپلاستی آن ها در ضایعات CTO صورت گرفته بود، وارد این مطالعه شدند. این بیماران به دو گروه تقسیم شدند. در گروه اول که شامل 27 بیمار بود، BCVs وجود داشت و در گروه دوم (50 بیمار) بیماران فاقد BCVs بودند.
یافته ها
در 11 بیمار از گروه اول و 41 بیمار از گروه دوم، آنژیوپلاستی با موفقیت همراه بوده است (7/40 درصد در مقابل 82 درصد، 0002/0p= و 9/3 = خطر نسبی، با حد اطمینان 95 درصد، 7/1 تا 4/6). از 52 بیمار با آنژیوپلاستی موفقیت آمیز، در بیمارانی که طول مدت انسداد در آن ها کم تر از 3 ماه تخمین زده شد، میزان نتایج موفقیت آمیز بیش از بیمارانی بود که طول مدت انسداد، بیش از 3 ماه بوده است (5/63 درصد در مقابل 5/47 درصد، 0001/0p= و 8/1 = خطر نسبی، با حد اطمینان 95 درصد، 3/1 تا 6/2). وجود یک شاخه فرعی که فاصله ≥ 2 mm از نقطه انسداد رگ داشته باشد، یکی از عوامل پیشگویی کننده برای عدم موفقیت آنژیوپلاستی بوده است (0007/0p=، 9/2 = خطر نسبی، با حد اطمینان 95 درصد، 5/1 تا 6/5).
استنتاج
در هنگام آنژیوگرافی عروق کرونر، شکل ضایعات ساختمانی در CTO می تواند در ارزیابی هدایت موفق آنژیوپلاستی مفید باشد. یکی از آن ها وجود BCVs می باشد که به نظر می رسد ارتباطی معکوس با میزان موفقیت آنژیوپلاستی داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
24
لینک کوتاه:
magiran.com/p484949 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!