مطالعه نقش اسید فولیک در کاهش ناهنجاری های تکوینی ناشی از فنی توئین و فنوباربیتال در جنین های موش

چکیده:
سابقه و هدف
صرع یک بیماری مزمن عصبی است که حدود یک در صد مردم جهان به آن مبتلا می باشند. اثر تراتوژ نیسیته داروهای ضد صرع، مو ضوعی مهم و در عین حال مورد شک و تردید می باشد. از آن جا که میلیون ها نفر از این دارو استفاده می نمایند، تاثیر ناهنجاری زای آن حتی با احتمال نا چیز می تواند خطرساز باشد. در این تحقیق، ضمن مطالعه اثر تراتوژنیسیته دو داروی فنی توئین و فنوباربیتال، اثر آنتی تراتوژنیک فولیک اسید بررسی شد.
مواد و روش ها
جهت این تحقیق 81 موش سوری ماده به طور تصادفی انتخاب شد. سپس هر دو موش ماده با یک موش نر به مدت یک شب، مجاور شدند. موش های واجد پلاک واژنی به عنوان حامله محسوب گشته و به 6 گروه تقسیم شدند. گروه اول به عنوان کنترل در نظر گرفته شد و فقط آب مقطر (حلال دارو) به آن ها تزریق گردید، به گروه دوم تا ششم به ترتیب فنی توئین ((45 mg/kg، فنو باربیتال30mg/kg))، اسید فولیک(15μg/kg)، فنی توئین واسید فولیک، فنو باربیتال واسید فولیک، تزریق و یا به طریق گاواژ خورانده شد. با توجه به اثرات مسمومیت زایی در جنین و القاء سقط، تعداد زیادی از جنین ها از بین رفته و در انتها فقط 43 موش حامله باقی ماند. روز 19 حاملگی، رحم موش ها باز و جنین ها خارج گردید. ناهنجاری های مادرزادی ماکروسکوپی (gross) نظیر شکاف کام، اگزانسفالی و اسپینابیفیدا و گانگرن دم مورد بررسی قرارگر فت.
یافته ها
نتایج نشان داد که بیش ترین میزان ناهنجاری در گروه فنی توئین و به میزان6/28 درصد بود و در گروه فنو باربیتال 19 درصد بوده است. نتایج همچنین نشان دادکه میزان ناهنجاری ها در اثر مصرف توام فولیک اسید با داروهای مذکور کاهش می یابد؛ به طوری که در اثر مصرف توام فنی توئین و اسید فولیک به میزان 7/10 درصد و فنوباربیتال و اسید فولیک به میزان 8/3 درصد تقلیل می یابد.
استنتاج
یافته های این تحقیق ضمن تایید اثرات تراتوژنیک فنی توئین و فنوباربیتال نشان داد که تجویز اسید فولیک می تواند با کاهش این اثر، میزان ناهنجاری مادرزادی را تقلیل دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
74
لینک کوتاه:
magiran.com/p484972 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!