عوامل مستعدکننده بی اختیاری ادراری پس از زایمان

چکیده:
مقدمه
اختلالات کف لگن شامل بی اختیاری ادرار،مدفوع وپایین افتادگی اعضاءداخل لگن می باشدکه درزنان بسیارشایع است و حداقل یک سوم آنها را درگیر می کند. شناسایی عوامل خطرزا و ارائه راه حل جهت جلوگیری از قرار گرفتن در معرض این عوامل جزء اولویتهای تحقیقی به شمار می آید.
هدف
تعیین عوامل مستعدکننده بی اختیاری ادراری پس از زایمان. نوع پژوهش: مطالعه ازنوع موردشاهدی بود.ویژگی های فردی وبارداری وزایمانی مرتبط بابی اختیاری ادراری به وسیله پرسشنامه دردوگروه موردوشاهدتعیین وتوصیف شدوسپس توزیع این ویژگی هادردوگروه مقایسه گردید.
نمونه: 180نفر زنان دارای بی اختیاری ادراری که ماه از زایمان آنها گذشته بود به عنوان گروه مورد و 180 نفر زنانی که ماه از زایمان آنها گذشته و به بی اختیاری ادراری مبتلا نبودند به عنوان گروه شاهد در مطالعه شرکت داده شدند.
نتایج
از بین عوامل فردی سن (000/0= P)، شاخص توده بدنی قبل از بارداری (000/0= P)، روش شستن لباس (026/0= P)، باابتلا به بی اختیاری ادراری پس از زایمان ارتباط معنی دارنشان دادند. از میان عوامل بارداری و زایمانی یبوست بعد از زایمان (009/0= P)، بی اختیاری ادراری در طول حاملگی (000/0= P)، تعداد حاملگی (000/0= P)، تعداد زایمان (000/0= P)، اندازه دور سر نوزاد در بدو تولد (007/0= P)، فواصل بین زایمان اول و دوم (01/0= P)، نوع و تکنیک زایمان اول (01/0 > P)، نوع و تکنیک زایمان دوم (01/0 > P)، سابقه زایمان با نمایش ته یا بریچ (01/0> P) با ابتلای زنان به بی اختیاری ادراری پس از زایمان ارتباط معنی داری نشان دادند. از بین عوامل فردی و بارداری و زایمان یبوست بعد از زایمان (009/0= P)، بی اختیاری ادرار در طول حاملگی (000/0= P)، تعداد حاملگی (000/0= P)، فاصله زایمان اول و دوم (013/0= P)، و تعداد زایمان (33/0= P) بیشترین همبستگی را با ابتلای زنان به بی اختیاری ادراری داشتند. بر اساس آزمون آنالیز رگرسیون لجستیک از بین عوامل فردی و بارداری و زایمانی یبوست بعد از زایمان (014/0= P)، بی اختیاری ادراری در طول حاملگی (000/0= P) وتعداد حاملگی (000/0= P)، بیشترین همبستگی رابا رخداد بی اختیاری ادراری پس از زایمان داشتند.
بحث و نتیجه گیری
با استفاده از نتایج به دست آمده از این پژوهش ارائه خدمات موثر تنظیم خانواده در افزایش سطح آگاهی زنان به منظور پیشگیری از زایمان های مکرر، عدم انجام کار سخت و سنگین بخصوص در وضعیت ایستاده، آموزش در مورد نقش تغذیه و رژیم غذایی و پیشگیری ازچاقی ضروری به نظرمی رسد.درضمن کاهش استفاده ازوسایل کمکی درامرزایمان وجلوگیری ازایجادآسیب وصدمه به عضلات کف لگن در هنگام زایمان توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p487577 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!