بررسی عوارض آی.یو. دی و ارتباط آن با وضعیت شیردهی در زمان جایگذاری

چکیده:
مقدمه
آی.یو.دی یک وسیله ایمن و مطمئن ضد بارداری در دوران شیردهی به شمار می آید و با استقبال روز افزون زنان شیرده همراه می باشد، زیرا عوارض آن در دوران شیردهی بسیار اندک است.
هدف
تعیین عوارض آی.یو.دی و ارتباط آن با وضعیت شیردهی در زمان جایگذاری. نوع پژوهش: این پژوهش از نوع همبستگی است و به بررسی ارتباط عوارض آی.یو.دی با وضعیت شیردهی در زمان جایگذاری پرداخته است.
نمونه پژوهش: تعداد 731 زن که از سال 1375 تا 1377 در مرکز آموزش پزشکی جامعه نگر «22 بهمن» قزوین آی.یو.دی گذاری کردند، به روش سرشماری در این پژوهش شرکت داده شدند. از این تعداد 451 نفر شیرده و 280 نفر غیر شیرده بودند.
نتایج
نتایج آزمون های کای دو و تست دقیق فیشر نشان دادند که بین عوارض آی.یو.دی شامل خونریزی نامنظم قاعدگی (023/0 = P)، افزایش خونریزی قاعدگی (001/0 = P)، ا فزایش مدت قاعدگی (000/0 = P)، سرویسیت (005/0 P=) و و ضعیت شیردهی زنان در زمان جایگذاری آی.یو.دی ارتباط معنی دار وجود داشت هاست. شایع ترین عارضه آی.یو.دی وجود عفونت همراه با آی.یو.دی و کمترین عارضه مربوط به سوراخ شدن رحم به دلیل وجود آی. یو.دی بود هاست.
بحث و نتیجه گیری
طبق نتایج بدست آمده از این پژوهش مبنی بر کاهش قابل ملاحظه عوارض آی.یو.دی در دوران شیردهی نسبت به دوران غیر شیردهی، ایمن بودن این وسیله جهت استفاده مادران شیرده روشن می گردد. لذا اصلاح امور مربوط به مشاوره، غربالگری، درمان و پیگیری متقاضی، راهبردهای صحیح مدیریتی و تقویت برنامه های آموزشی پیشنهاد می شود به علاوه جهت تعمیم یافته های این پژوهش، پژوهش مشابهی در سایر مراکز بهداشتی و درمانی کشور پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
44
لینک کوتاه:
magiran.com/p487604 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!